نانواسکنری برای شناسایی سلول‌های سرطان مغز

محققان اسکنر مجهز به نانوپیمایشگری ساختند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را در جراحی‌های مغز نشان دهد. با این کار شانس زدودن تمام سلول‌های سرطانی در حین جراحی وجود دارد. آزمایش‌‌های انجام شده روی موش‌ها نتایج مثبتی داشته و محققان امیدوارند به زودی آزمایش‌های بالینی آن را آغاز کنند.

تومورهای سرطان مغز معمولاً بعد از جراحی دوباره رشد کرده و به شرایط اولیه خود باز می‌گردند. محققان به تازگی روش جدیدی برای زدودن کامل تومورهای سرطان مغز ارائه کرده‌اند. با این روش تقریبا تمام سلول‌های سرطانی از مغز زدوده شده و چیزی باقی نمی‌ماند که منشاء رشد سلول‌های سرطانی جدید باشد.
موریتز کیرچر و همکارانش از مرکز سرطان مموریال سولون کترینگ معتقداند که تومور مغز، به ویژه تومورهای بدخیم موسوم به گلیوبلاستوما مولتیفورم (GBM)، بدترین نوع سرطان شناخته شده هستند. این نوع سرطان معمولاً بسیار سریع رشد کرده و سلول‌های آن به سرعت تکثیر می‌شوند. جراحی، اصلی‌ترین ابزار پزشکان برای مبارزه با این بیماری بدخیم است. با این حال هیچ وسیله‌ای وجود ندارد که بتوان مطمئن شد تمام سلول‌های سرطان از مغز زدوده شده و چیزی باقی نمانده است. از سوی دیگر نمی‌توان مقداری از مغز را برای اطمینان از برداشته شدن تمام سلول‌های سرطانی تراشید؛ بنابراین پزشکان ابزار دقیقی برای شناسایی سلول‌های سرطانی در دست ندارند. برای حل این مشکل، محققان این پروژه اقدام به ساخت دستگاهی شبیه به لیزر شدند که می‌تواند نانوپیمایشگرهای رامان را با دقت بالایی شناسایی کند. این نانوپیمایشگر یک روز قبل از عمل به بیمار تزریق شده و پس از تزریق به صورت اختصاصی به سلول‌های سرطان مغز می‌چسبند بدون این که اتصالی به سلول‌های نرمال داشته باشند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از اسکنر جدید خود سلول‌های سرطان مغز را روی موش‌های آزمایشگاهی آزمایش کردند. نتایج آزمایش‌های حیوانی نشان داد که با کمک این اسکنرها سلول‌‌های سرطانی به راحتی از مغز این جوندگان زدوده می‌شود. از انجایی که مراحل مختلف این آزمایش، پیشتر روی انسان مورد استفاده قرار گرفته است، پژوهشگران این پروژه معتقداند که این ابزار آمادگی لازم برای انجام آزمایش‌های بالینی را داراست. به نظر می‌رسد این ابزار به زودی برای استفاده جراحان آماده شود.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Guiding Brain Tumor Resection Using Surface-Enhanced Raman Scattering Nanoparticles and a Hand-Held Raman Scanner در نشریه ACS Nano منتشر شده است