نانومحصولی برای از بین بردن آلودگی‌ها از هوای محیط

Air Scrubber Plus نام محصولی است که می‌توان با آن آلودگی‌های محیطی را از هوای اطراف زدود. در این محصول از سلول‌های لانه‌زنبوری حاوی نانوپوشش دی‌اکسید تیتانیوم استفاده شده است که در حضور نور، آب و اکسیژن می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد.

دانشگاه ایالتی کانزاس اخیراً محصولی به نام Air Scrubber Plus تولید کرده است که می‌تواند آلودگی‌های محیطی را کاهش دهد. این محصول می‌تواند هوای اطراف را تصفیه و پاک کند که این کار با استفاده از فناوری ActivePure انجام می‌شود. در این فناوری، مولکول‌های اکسیژن و آب با استفاده از تابش، آلاینده‌های محیط را از بین می‌برند. اصل این فناوری در ابتدا توسط ناسا ارائه شده بود که از آن برای تمیز کردن ایستگاه‌های فضایی استفاده می‌شد.
در این فناوری، اکسیژن مولکول‌های آب با نور ترکیب شده و از میان سلول‌های لانه‌زنبوری حاوی پوششی از نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم عبور داده می‌شود. در این سلول‌ها علاوه بر نانوذرات دی اکسید تیتانیوم از فلزات فعال مختلفی نیز استفاده شده است. عبور ترکیبات فوق از این سلول‌ها موجب تشکیل یون‌های سوپراکسید، هیدروکسیل و پراکسید هیدروژن می‌شود که موجب ضدعفونی هوا و سطوح داخلی از گزند ویروس‌ها و باکتری‌های محیطی می‌شود.
این محصول جدید برای از بین بردن ویروس‌های مبتنی بر RNA بسیار مناسب است. این ویروس‌ها سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر را در امریکا آلوده می‌کنند. این آلودگی معمولاً بیماری ایجاد نمی‌کند اما در کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سبب بروز مشکلات جدی می‌شود. این ویروس در انسان Enterovirous D68 نام داشته و عوارضی مشابه سرما خوردگی دارد. این بیماری در حال حاضر ایالات مختلفی در آمریکا نظیر میسوری، کانزاس، ایلینویز و کلورادو را در نوردیده و به دلیل فرا رسید فصل مدارس، شیوع آن شدت یافته است.
تام لوزانو مدیراجرایی پروژه Air Scrubber Plus می‌گوید: «فناوری جدید ما در دانشگاه ایالتی تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته و اثربخشی آن اثبات شده است. این محصول ترکیبات آلی، میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را در محیط کاهش می‌دهد. Air Scrubber Plus نشان داد که می‌توان با استفاده از این فناوری، محیط داخل منزل را تمیز نگه‌داشت.
آزمون‌های انجام شده نشان داده است که این روش موجب کاهش ۹۸ درصدی باکتری ایکولا، ۹۹ درصدی باکتری Pseudomonas aeruginosa و ۹۹٫۸ درصدی باکتری MRSA می‌شود.