پنجمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو آغاز به کار کرد

پنجمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو (ICNN2014) با حضور دکتر سرکار؛ دبیر ستاد توسعه فناوری نانو٬ دکتر احمدی؛ رییس دانشگاه تربیت مدرس٬ دکتر رضایت؛ مدیر کارگروه منابع انسانی ستاد نانو، و جمعی از مسئولان و هیئت مدیره انجمن نانوفناوری ایران صبح روز چهارشنبه ۳۰مهرماه در محل دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد.

درابتدای مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه٬ دکتر احمدی پس از خوش آمد گویی به بیان تاریخچه و معرفی دانشگاه تربیت مدرس و فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه فناوری نانوی این دانشگاه پرداخت.
همچنین دکتر مجلس آرا؛ رئیس انجمن نانو فناوری ایران نیز با بیان هدف برگزاری سلسله همایش‌های بین المللی علوم و فناوری نانو که ایجاد تبادل اطلاعات متخصصان و پژوهشگران حوزه نانو است٬ به معرفی این انجمن و فعالیت‌های آن پرداخت.
 
دکتر سرکار نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود و با ابراز خرسندی از حضور در جمع متخصصان این همایش افزود: «در چهارمین همایش مسئله و مشکل کلیدی که مطرح شد، عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌های کشور و چگونگی ایجاد این ارتباط بود. امروز بابد پاسخ دهم این ارتباط تنها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان امکان پذیر است.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر صنایع ما در مرز تکنولوژی حرکت می‌کنند و هیچگونه ظرفیتی جهت جذب تکنولوژی ندارند. دانشگاه‌ها نیز به دلیل نداشتن زبان مشترک با این صنعت نتوانسته در آن ورود کند. تنها راه ایجاد این ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان‌اند که از جمع دانشگاهیان ما تشکیل شده و با ادبیات تجاری‌سازی و بازار نیز آشنا هستند.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: «دانشگاهیان در یک دهه گذشته رسالت خود را در راستای توسعه علمی که در واقع تبدیل ثروت به تحقیق و پژوهش بوده٬ به خوبی انجام داده و در جایگاه مناسبی از جهت کمی تولید علم هستیم که البته این جایگاه بایستی از لحاظ کیفی نیز بهبود پیدا کند. همچنین نیروهای انسانی خوبی از لحاظ علمی در دانشگاه‌های ما تربیت شده و می‌شوند که در تمام دنیا در حال حاضر خواهان دارند.»
وی ادامه داد: «تاکنون این نیمی از رسالت ما دانشگاهیان بوده است٬ نیمه دوم و اصلی آن از این پس تبدیل علم به ثروت است که به آن نوآوری گفته می‌شود، و تا زمانی که این چرخه را کامل نکنیم رسالت خود را به خوبی انجام نداده‌ایم.»

دکتر سرکار وضعیت کنونی علم و فناوری را به ورزش همگانی تشبیه کرد و تاکید کرد: «با شرایط کنونی و بدون برنامه ریزی نمی‌توان با این علم و فناوری به جایگاه ایده‌آل و مناسب دست یافت همانطور که با ورزش همگانی نمی‌توان به قهرمانی رسید. بایستی ساختارهای مناسب با مدیریت‌هایی درست و اصولی‌، سرمایه‌گذار‌ی‌های کافی و برنامه ریزی‌های مناسب انجام گیرد.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: «خواهش ما از مسئولین کشور این است که برای دست یابی به قهرمانی علمی کشور برنامه ریزی‌های هدفمندی تدوین نمایند.»
به گفته دکتر سرکار در راستای ایجاد اقتصاد دانش بنیان در کشور، بایستی تغییر نگرشی اساسی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شود. همچنین نیروهای انسانی در دانشگاه‌ها باید به نحوی تربیت شوند که بتوانند علاوه بر ایجاد کسب و کار برای خود٬ در راستای ایجاد اقتصاد دانش بنیان نیز موثر باشند.
دبیر ستاد نانو در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: «شرکت‌های دانش بنیان بایستی توسعه پیداکنند و جایگاه فناوری و محصولات ایرانی نیز مانند علم ایران در عرصه جهانی بایستی به رسمیت شناخته شود تا به اقتصاد دانش بنیان برسیم و این تنها با انجام برنامه ریزی و کارهای اساسی و بلاخص توانمندسازی نیروهای انسانی امکان پذیر است.»

لازم به ذکر است در پنجمین همایش علوم و فناوری نانو از ۲۱۵۰ مقاله ارسالی ۱۱۰۰ مقاله پذیرفته شده‌اند که ۱۱۰مقاله به صورت  شفاهی و ۹۷۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شوند.
گفتنی است در راستای برگزاری موفق چهار دوره همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو که طی سال‌های ۱۳۸۷،۱۳۸۵، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ در دانشگاه‌های تهران، تبریز، شیراز و کاشان برگزار گردید، انجمن نانوفناوری ایران پنجمین دوره این همایش موسوم به ICNN2014 را در روزهای ۳۰ مهر الی ۲ آبان ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌نماید.