نصب شیشه‌های هوشمند در بزرگترین موزه ایالت اوهایو

یکی از معروف‌ترین موزه‌های ایالت اوهایو اقدام به نصب شیشه‌های هوشمند برای پنجره‌های این موزه کرده است. این شیشه‌ها که مجهز به لایه‌های نانومقیاس هستند قادراند مقدار گرما و پرتوهای فرابنفش ورودی به موزه را محدود کنند.

شرکت تری‌ام (۳M) اقدام به نصب شیشه‌های هوشمند در موزه راک‌اند‌رول هالآف فیم (Rock and Roll Hall of Fame) کرده است. این موزه با ۷۵ هزار متر مربع زیربنا، از معماری بسیار منحصر به فردی برخوردار است که برای تأمین نور آن از تابش طبیعی خورشید استفاده می‌شود. اما این تابش می‌تواند خطر پرتوهای فرابنفش را در پی داشته و همچنین موجب گرم شدن بیش از حد و افزایش مصرف انرژی برای خنک کردن موزه شود. برای حل این مشکل، از فناوری Prestige Exterior 40 در شیشه‌های این موزه استفاده شد. این شیشه‌ها نور مرئی را از خود عبور می‌دهد اما پرتوهای فرابنفش و گرما را محدود می‌کند. در این شیشه‌ها از لایه‌های نازک نانومتری عاری از فلز استفاده شده است. ضریب انعکاس این شیشه‌ها کمتر از شیشه‌های معمولی است. لایه‌های نازک موجود روی این شیشه قادر به انعکاس ۹۷ درصد از طیف گرماساز نور خورشید و ۹۹٫۹ درصد پرتوهای فرابنفش خورشیدی است. بنابراین می‌توان داخل موزه را خنک نگه‌داشت. با استفاده از این فناوری جدید می‌توان درخشش و دید زیبای داخل موزه را حفظ کرد.
پنجره‌های این موزه دارای طراحی قدیمی بوده و کنترل هدر رفت انرژی در آن‌ها دشوار است، اما این فناوری جدید امکان کنترل گرما و پرتوهای فرابنفش ورودی به موزه را فراهم می‌کند.
نصب این شیشه‌ها، ۶ هفته به طول انجامیده است که در نهایت موجب صرفه‌جویی ۲۰ تا ۴۰ هزار دلاری در سال برای این موزه خواهد شد.