صادرات نانوداروی ایرانی به سوریه

شرکت دانش بنیان اکسیرنانوسینا در راستای توسعه‌ی فناوری نانو در حوزه‌ی سلامت کشور، نانوداروی سینادوکسوزوم را به بازار عرضه کرده است. این محصول که جهت درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان پستان و تخمدان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، علاوه‌بر مصرف داخلی، اخیراً به کشور سوریه نیز صادر شده است.

به گفته‌ی دکتر مهناز قمی، مدیر عامل شرکت اکسیرنانوسینا، داروی ضدسرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی ۲۰mg/10ml با نام تجاری سینادوکسوزوم، برای نخستین بار درخاورمیانه، پس از اخذ مجوز تولید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۱ در شرکت سبحان آنکولوژی تولید و به بازر دارویی کشور عرضه شد.
این محصول با از بین بردن سلول‌های سرطانی و کوچک نمودن اندازه‌ی تومور، سبب تأخیر در رشد تومور و افزایش طول عمر بیمار خواهد شد. مصرف اصلی سینادوکسوزوم در درمان سرطان پستان، سرطان تخمدان پیشرفته، مولتیپل میلوما و کاپوسی سارکومای همراه در بیماران مبتلا به ایدز است.
دکتر قمی در خصوص رضایت مصرف کنندگان از تأثیرگذاری این دارو عنوان کرد: «از زمان عرضه‌ی محصول، بیش از ۶۰۰۰ ویال از داروی سینادوکسوزوم در کشور با نسخه‌ی متخصصان انکولوژیست دردرمان بیماران بکار گرفته شده و مورد تأیید ایشان بوده است.»
بر اساس اعلام شرکت سازنده، قیمت نمونه‌های خارجی مشابه این دارو در بازارهای منطقه‌ای در حدود ۷۰۰ دلار برای هر ویال است. این درحالی است که قیمت مصرف کننده داروی سینادوکسوزوم بدون استفاده از بیمه درمانی در حدود ۳۸۰ هزار تومان است که در صورت استفاده از بیمه، قیمت آن برای بیماران به ۳۸ هزار تومان کاهش می‌یابد. همچنین توزیع سراسری این دارو از طریق شرکت داروپخش توانسته دسترسی به این محصول را در کشور آسان کند.
دکتر قمی معتقد است که با در نظر گرفتن مصرف ۷۰۰۰ ویال از داروی دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومال در کشور، و قیمت حدود ۷۰۰ دلاری نمونه‌های خارجی، تولید این دارو در داخل مانع خروج ۴/۵ میلیون دلار ارز از کشور است.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که میزان تولید این دارو بر مبنای نیاز دارویی کشور برنامه ریزی می‌شود، افزود: «بدیهی است که در صورت وجود درخواست برای صادرات، تولید سالیانه‌ی این محصول می‌تواند تا ۲۰ هزار ویال افزایش یابد. در حال حاضر نیز، در حدود ۴۰۰ ویال از داروی سینادوکسوزوم به کشور سوریه صادر شده است.»
دکتر قمی نحوه‌ی عملکرد این محصول دارویی را این‌گونه توضیح داد: «داروی درمانی دوکسوروبیسین معمولی دارای عوارض بالا، به خصوص عوارض قلبی است که یک محدودیت بزرگ در مصرف این دارو در طولانی مدت به شمار می‌رود. اما داروی سینادوکسوزوم به دلیل اندازه ذره‌ای حدود ۱۰۰ نانومتر به‌طور گزینشی در سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های معمولی تجمع بیشتر پیدا می‌کند. بنابراین عارضه دوکسوروبیسین معمولی روی سلول‌های معمولی و بخصوص بافت قلبی کاهش می‌یابد. از طرف دیگر روکش پلی اتیلن گلیکول روی لیپوزوم باعث می‌شود این دارو توسط ماکروفاژها شناسایی نشود که  این امر افزایش پایداری و نیمه عمر دارو در خون را در پی دارد. بنابراین با مصرف دوزهای پایین‌تر، اثر بخشی بالاتر و عوارض جانبی کمتر را در رابطه با سینادوکسوزوم مشاهده می‌کنیم.»