معرفی پتانسیل‌های کاربردی فناوری نانو در نمایشگاه‌ نساجی و چرم

ارتباط با صنعتگران برای اخذ نیازهای صنعت، توزیع بسته‌های ترویجی و ویژه‌نامه‌های تخصصی “نانو و صنعت” ویژه صنعت نساجی، معرفی طرح‌های حمایت ستاد از اشتغال و حمایت از پایان نامه‌های صنعتی از جمله فعالیت‌های غرفه ستاد نانو در این نمایشگاه است.

بیستمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و محصولات نساجی و نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته بصورت همزمان در محل دائمی نمایشگاه‌های کشور در حال برگزاری است.

شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو نیز در این نمایشگاه به معرفی قابلیت‌های این فناوری نوین پرداختند. شرکت یار نیکان صالح با دستگاه نیمه صنعتی پلاسمای فشار اتمسفری به عنوان یک فناوری زیرساختی در صنایع نساجی حضور پیدا کرده است. پلاسما، فناوری سبزی است که به عنوان یک عملیات خشک در مقایسه با عملیات‌های تر سنتی دارای قابلیت‌های کاربردی متنوعی (در فرایندهای مختلف رنگرزی، چاپ و انواع تکمیل) در صنایع نساجی و چرم است. امروزه با توجه به اهمیت چالش‌های حفاظت از محیط زیست و حفظ انرژی، به مرور بسیاری از فرآیندهای سنتی نساجی که بر پایه مصرف آب بوده‌‌ و ضمن مصرف آب و انرژی زیاد، پساب زیادی هم تولید می‌کنند، در حال جایگزینی با انواع مختلفی از فرآیندهای تکمیلی خشک و مصرف آب کم هستند. این فناوری قادر است با اصلاح سطح انواع منسوجات در مقیاس نانو، خصوصیات و کارکردهای متنوعی ایجاد نماید. مزیت اصلی این فناوری کاهش زیاد مصرف آب و تولید پساب و همچنین حفظ خصوصیات دیگر پارچه است. در روز دوم نمایشگاه نیز سمینار صنعتی کاربرد فناوری پلاسما در فرایندهای رنگرزی و تکمیل نیز برگزار شد.

معرفی فناوری نانوپوشش‌های سخت و مقاوم برای قطعات به منظور جلوگیری از سایش قطعات ماشین آلات نساجی نیز در این نمایشگاه یکی دیگر از توانمندی‌های فناوری نانو جهت رفع مشکلات صنعت نساجی است.

ارتباط با صنعتگران برای اخذ نیازهای صنعت، توزیع بسته‌های ترویجی و  ویژه نامه‌های تخصصی “نانو و صنعت” ویژه صنعت نساجی، معرفی طرح‌های حمایت ستاد نانو از اشتغال و حمایت از پایان نامه‌های صنعتی نیز از سایر فعالیت‌های غرفه ستاد در این نمایشگاه است.

این نمایشگاه‌ها که از ۲۶ آبان ماه با حضور شرکت‌های داخلی، خارجی و پاویون‌هایی از کشورهای چین و هند آغاز شده تا روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه ادامه خواهد داشت. در روزهای آینده در این نمایشگاه، سمینارهای صنعتی با موضوعات کاربرد فناوری نانو در تولید منسوجات ضد لک و خود تمیز شونده و همچنین فرایند ذوب ریسی برگزار خواهد شد. علاقمندان می‌توانند در سالن ۲۷ از غرفه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بازدید کرده و با ظرفیت‌های بکارگیری فناوری نانو در صنعت نساجی و چرم بیش از پیش آشنا شوند.