جایگزین نانولوله‌های کربنی به جای سیم مسی در سیم پیچ موتور

محققان برای ساخت سیم‌پیچ موتور به جای سیم مسی از الیاف کربنی استفاده کردند. با این کار گرمای ژول ایجاد شده و وزن موتور به شدت کاهش می‌یابد.

پژوهشگران دانشگاه صنعتی لاپرنرانتا موفق به ساخت اولین موتور الکتریکی قابل استفاده در منسوجات شدند که در آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است. در حال حاضر نانولوله‌های کربنی در حال جایگزین شدن به جای سیم‌های مسی هستند. این پروژه که در دانشگاه لاپرنرانتا انجام شده گامی به سوی ساخت ادوات الکترونیکی کارا و سبک است.
این موتور دارای توان ۴۰ وات با دور موتور ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه است که کارایی ۷۰ درصدی دارد. در آینده نزدیک، الیاف نانولوله کربنی پتانسیل افزایش کارایی ماشین‌های الکتریکی را خواهند داشت. این فناوری جدید، امکان ایجاد انقلابی در تمام صنعت خودروسازی را خواهند داشت.
پژوهشگران در سراسر جهان به دنبال فرصت‌های جدید برای بهبود عملکرد ماشین‌های الکتریکی هستند. برای رسیدن به این هدف، یکی از چالش‌ها یافتن سیم‌های با رسانایی بالا برای استفاده در سیم‌پیچ‌ها است. از آنجایی که نانولوله‌های کربنی دارای هدایت الکتریکی بسیار بهتری نسبت به فلزات هستند بنابراین سیم پیچ‌های ساخته شده از نانولوله کربنی نیز دو برابر سیم‌پیچ‌های مسی رسانا خواهند بود. برای این که بتوان نانولوله‌ها را به خوبی دستکاری کرد، باید آنها را بافت و به شکل الیاف در آورد.
جوها پیرونن رهبر تیم طراح این پروژه می‌گوید:” اگر شما فقط سیم‌های مسی فعلی را با نانولوله‌های کربنی عوض کنید و هیچ تغییر دیگری در موتور ندهید، با این کار مقدار گرمای ژول ایجاد شده نصف خواهد شد. از سوی دیگر نانولوله‌های کربنی بسیار سبک‌تر از مس بوده که این برای محیط زیست نیز پیامدهای مثبتی دارد. دلیل این امر سبک‌تر شدن موتور و کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن است. با این کار می‌توان جرم و ابعاد موتور را نیز کاهش داد. از سوی دیگر موتور می‌تواند در دماهای بالاتری نیز کار کند.”
سیم‌پیچی موتور با مس انجام می‌شود که دومین ماده رسانای فلزی است. اما سیم مسی گرمای زیادی ایجاد می‌کند در حالی که نانولوله‌های کربنی هدایت بالاتری داشته و گرمای کمتری تولید می‌کنند.
در هر خانه‌ای چندین وسیله الکتریکی نظیر یخچال، ماشین لباس شویی و سیستم‌های تهویه وجود دارد که مجهز به موتور است. این یافته محققان می‌تواند روی تمام این ادوات تاثیرگذار باشد.