نانوابزاری برای شناسایی سرطان پروستات و مشکلات کلیوی

محققان با استفاده از رشته‌های دی‌ان‌ای با توالی خاص، موفق به ساخت نانوابزاری برای شناسایی سرطان پروستات و مشکلات کلیوی شدند. دقت و حساسیت این روش نسبت به روش‌های فعلی بسیار بیشتر است.

آدام وولی و همکارانش از دانشگاه بیرگام یانگ موفق به ساخت نانوابزاری شدند که می‌تواند نشانه‌های وجود بیماری کلیوی و سرطان پرستات را از روی نمونه ادرار تشخیص دهد. این آزمون سریع تنها با چکاندن یک قطره از نمونه ادرار روی کیت قابل انجام است.
برای ساخت این کیت، رشته‌های دی‌ان‌ای با توالی خاص مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه آزمایشی از میان این رشته‌ها عبور کرده و در صورت وجود ترکیبات ویژه‌ای در ادرار، با رشته‌های دی‌ان‌ای درگیر شده و سیگنال‌دهی اتفاق می‌افتد.
وولی می‌گوید:«در صورت وجود بیماری، ترکیبات مشخصی در غلظت‌های بسیار پایین در نمونه ادرار دیده می‌شوند. با این نانوابزار می‌توان این ترکیبات را شناسایی کرد. اگر بتوانیم حساسیت این ابزار را افزایش دهیم و مقادیر کمتر را نیز شناسایی کنیم، آنگاه امکان شناسایی بیماری در مراحل اولیه آن امکان‌پذیر می‌شود.»
مردانی که برای کنترل وضعیت پروستات خود، آزمایش خون می‌دهند تنها می‌توانند بفهمند که آیا پروستات آن‌ها به صورت غیرطبیعی بزرگ شده است یا خیر. عامل بزرگ شدن پروستات همیشه وجود بیماری سرطان نیست. بنابراین این آزمایش خون نمی‌تواند ابزاری مطمئن برای تشخیص وجود سرطان پروستات باشد.
این کیت جدید ترکیباتی را رصد می‌کند که نشانه وجود سرطان است. این ابزار برای تشخیص سرطان پروستات و مشکلات کلیوی مناسب است. درون ادرار میلیون‌ها میکرو RNA وجود دارد که تنها برخی از آن‌ها نشانه وجود بیماری هستند.قدم بعدی این گروه آن است که با ساخت آزمایشگاه روی تراشه، به سوی آزمون‌های انسانی این نانوابزار بروند.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Analytical Methods منتشر شده است.