آغاز به کار آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو در استان بوشهر

دوازدهمین آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو صبح ‌روز ۲۵ آ‌ذرماه در پژوهش‌سرای شهید خوشبخت بوشهر افتتاح شد.

دوازدهمین آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو با حضور آیت الله صفایی بوشهری؛ امام جمعه بوشهر، دکتر وطنی؛ معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ دکتر عمادی؛ رئیس سنجش وزارت آموزش و پرورش،‌ مهندس حریری؛ رئیس مجمع خیرین استان بوشهر و جمعی از مسئولان و مدیران استانی افتتاح شد.

لازم به ذکر است٬ اولین میکروسکوپ پروبی روبشی (SPM) ساخت متخصصان کشور که در شرکت نانو سیستم پارس ساخته شده،‌ برای نخستین بار در این آزمایشگاه رونمایی و نصب شد. ویژگی بارز این میکروسکوپ داشتن امکانات دو میکروسکوپ AFM و STM است.

از دیگر تجهیزات آزمایشگاه دانش‌آموزی بوشهر می‌توان به سیستم الکتروریسی،‌ اسپاترینگ،‌ الکتروسونیک،‌ اسپکتروسکوپی ماورا بنفش و تجهیزات عمومی چون کوره،‌ آون، هیتر و غیره اشاره داشت.

لازم به ذکر است پژوهش‌سرای شهید خوشبخت بوشهر رتبه اول بین نهادهای ترویجی برتر فناوری نانو را در پنجمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو کسب کرده است.

گفتنی است برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری نانو با هدف آموزش عملی فناوری ‌نانو، هدایت و سازمان‌دهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانش‌آموزان و تقویت احساس خودباوری ملی در دانش‌آموزان با تجهیز این آزمایشگاه‌ها به تجهیزات داخلی فناوری نانو٬ از ابتدای سال ۱۳۹۱ آغاز شده است. همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان اسفندماه سال جاری ۳۹ آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو آغاز به کار خواهند کرد.