توسعه میکروسکوپی برای بررسی سلول زنده توسط یک شرکت نوپا

فناوری جدید شرکت نانولیو می‌تواند برای اولین بار امکان تصویربرداری سه بعدی از یک سلول زنده را فراهم کند.

شرکت نوپای نانولیو (Nanolive SA) که در سال ۲۰۱۳ میلادی در پارک نوآوری EPFL در شهر لوزان سوییس تأسیس شده است، میکروسکوپ منحصر به فردی ساخته که برای اولین بار این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان یک سلول زنده را بدون اینکه آسیبی به آن وارد آید، به صورت سه بعدی تصویربرداری نمود.

 دانشمندان ممکن است با استفاده از یک میکروسکوپ الکترون به یک تفکیک‌پذیری دقیق‌تری دست یابند، اما نمی‌توان از این رویکرد برای سلول‌های زنده استفاده کرد. مدت زمان زیادی بود که به خاطر محدودیت‌های فیزیکی سلول‌‌ها، مشاهده درون یک سلول زنده با استفاده از میکروسکوپ‌های سبک، غیر ممکن به نظر می‌رسید. در سال ۲۰۱۴ میلادی، جایزه نوبل شیمی به هِل بتزینگ و مورنر اهدا شد. این افراد کسانی بودندکه به این محدودیت‌ها اعتقادی نداشته و اکتشافات دگرگون‌سازی را در حوزه میکروسکوپ فلوئورسان ارائه نمودند. در حالی که تحقیقات این دو نفر بر حوزه شیمی ملکول‌های منفرد و مسیرهای آن‌ها در درون سلول‌های زنده تمرکز داشت، اما شرکت نانولیو بر ساختار فیزیکی سلول زنده تمرکز نمود. در نتیجه فناوری شرکت نانولیو می‌تواند دیدگاه‌های غیرقابل‌ادراک و غیر قابل باوری را در درون یک سلول زنده ارائه کند.
بررسی سه بعدی یک سلول این امکان را فراهم می‌کند تا یک سلول را به روشی کاملاً جدید نمایش داد. در حالی که یک سلول زنده مبنای زندگی بشر در کره زمین را تشکیل می‌دهد، این دستاورد می‌تواند قوائد مربوط به حوزه‌های آموزش، زیست‌شناسی، داروسازی و بهداشتی آزمایشگاه‌ها و صنعت را تغییر دهد.