تجاری‌سازی دو پتنت برای تولید انبوه نقاط کوانتومی

شرکت کوانتوم متریالز با ترکیب دو پتنت خود، موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه نقاط‌کوانتومی شده است. این نقاط کوانتومی برای تولید پیل‌های خورشیدی لایه نازک مناسب هستند.

شرکت کوانتوم متریالز (Quantum Materials) اعلام کرد که نقاط کوانتومی فعال‌نوری خود را برای استفاده در نسل جدید پیل‌های خورشیدی، به تولید انبوه رسانده است. با استفاده از این نقاط کوانتومی، هزینه تولید کاهش و کارایی پیل‌ها افزایش می‌یابد. این شرکت در حال حاضر به دنبال شریک تجاری برای راه‌اندازی کارخانه‌ تولید پیل خورشیدی لایه نازک نقاط کوانتومی است. در این همکاری، شرکت کوانتوم متریالز می‌تواند ماده اولیه این پیل‌ها را برای تولید لایه‌های نازک فراهم کند.
حوزه پیل‌های خورشیدی در حال نزدیک شدن به یک نقطه عطف است؛ به ویژه بعد از سرمایه گذاری راکفلر در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، این حوزه جان تازه‌ای گرفته است. او ۶۵۰ فرد و ۱۸۰ مؤسسه را به هم پیوند داده و با این کار شبکه‌ای با ۵۰ میلیارد دلار سرمایه تشکیل دادده است. هدف از این کار، کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی و سوق دادن آن به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر است.
استفان اسکویر مدیرعامل شرکت کوانتوم متریالز می‌گوید: «تولید نقاط‌ کوانتومی فعال نوری در حجم انبوه می‌تواند نقطه آغازی برای سرمایه‌گذاری‌های جدی در فناوری‌ انرژی خورشیدی باشد. با این کار نسبت هزینه به وات تولیدی از طریق پیل‌های خورشیدی به شدت کاهش می‌یابد. در حال حاضر بدون اختصاص یارانه به انرژی خورشیدی نمی‌توان سرمایه‌ها را برای وارد شدن به این حوزه ترغیب کرد. اما با روش جدیدی که ما آن را به صورت پتنت به ثبت رسانده‌ایم، می‌توان هزینه تولید پیل‌های خورشیدی را کاهش داد و در واقع پیل‌های خورشیدی بی‌نیاز از دریافت یارانه تولید و به بازار عرضه کرد.»
کوانتوم متریالز برای تولید انبوه این محصول جدید خود دو پتنت خود را با هم ادغام کرده است. یک پتنت با عنوان ‘Hybrid Organic Solar Cells with Photoactive Semiconductor Nanoparticles Enclosed in Surface Modifiers’ که در شعبه این شرکت در چین به ثبت رسیده و پتنت دیگری که شعبه آلمانی کوانتوم متریالز  به ثبت رسانده است. پتنت شعبه بایر آلمان مربوط به فرآیند تولید پیل‌های خورشیدی لایه نازک مبتنی بر نقاط کوانتومی است.