افزایش هدایت گرمایی سیال با افزودن نانوذرات

پژوهشگران موفق به ساخت نانوسیالی شدند که با افزایش دما به ۴۰۰ درجه سانتیگراد، هدایت گرمایی آن بهبود می‌یابد. این گروه نتایج یافته‌های خود را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده‌اند. این دستاورد جدید اهمیت زیادی در بخش انرژی، شیمیایی و پتروشیمی دارد.

محققان اسپانیایی دانشگاه جاآومی I (UJI) اخیراً نانوسیالی ساخته‌اند که بدون نیاز به صرف هزینه اضافی، با افزایش دما، تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد، هدایت گرمایی آن بهبود می‌یابد. این نانوسیال که در مرکز تحقیقات سیالات چند فازی دانشگاه جاآومی ابداع شده‌است، به راحتی در دماهای بالا کار نموده و خواص رسانایی گرمایی آن تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.
یکی از مزایای این نانوسیال آن است که در دماهای بالا پایدار است. این ویژگی موجب می‌شود تا بتوان از این سیال در سیستم‌های مختلف استفاده کرد؛ بدون نیاز به نصب و زیرساخت‌های خاصی برای استفاده از آن. هزینه ساخت این نانوسیال مشابه سیالات رایج است زیرا در آن از نانوذرات و پایدارکننده‌هایی استفاده می‌شود که هزینه بسیار کمی دارند. بنابراین، این محصول جدید برای استفاده در صنایع بسیار مناسب است.
این گروه تحقیقاتی پس از تولید و پتنت نمودن این محصول جدید، رایزنی با شرکت‌های مختلف را آغاز نمودند. آن‌ها به دنبال یک شریک تجاری برای انتقال این فناوری به صنعت هستند. همچنین به دنبال شرکت‌هایی هستند که بتوانند به‌صورت مشترک روی کاربردهای این نانوسیال کار نمایند.
سیالات مبادله کننده گرما، در صنایع مختلف کاربرد دارند. این سیالات برای انتقال انرژی گرمایی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر به‌منظور ایجاد صورت دیگری از انرژی یا ذخیره‌سازی آن استفاده می‌شوند. معمولا از آب، اتیلن گلیکول، برخی روغن‌ها و نمک‌های گداخته شده برای این کار استفاده می‌شود. همه این ترکیبات از هدایت گرمایی پایینی برخوردار هستند؛ بنابراین، کاربرد آن‌ها بسیار محدود می‌شود.
محققان در این پروژه، نانوذرات کربنی و چند افزودنی دیگر به سیال دی‌فنیل/اکسید دی‌فنیل افزودند. با این کار در عین حال که دمای کار روغن حفظ می‌شود، هدایت گرمایی آننیز  افزایش می‌یابد. در این روش ویسکوزیته سیال اندکی افزایش یافته به طوری که در عملکرد پمپ نمودن سیال مشکلی ایجاد نمی‌شود.