نشست آشنایی صنایع استان مرکزی با فرصت های به کارگیری فناوری نانو برگزار شد.

روز پنج شنبه ۱۸ دی ماه نشست آشنایی صنایع استان مرکزی با فرصت های به کارگیری فناوری نانو در محل استانداری مرکزی برگزار شد.


مهندس مقیمی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه هنوز به فناوری‌های نانو در بخش صنعت این استان توجه جدی نشده و کاربرد فناوری‌های نانو در بخش صنعت کمتر از حد انتظار است، گفت: کاربردهای گسترده فناوری‌های نانو در صنایع مختلف رو به تزاید بوده و استفاده از این فناوری در صنایع افزایش کمی و کیفی تولیدات را به همراه دارد که این امر باید مورد توجه صنعتگران استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در زمینه کاربرد فناوری‌های نانو دستاوردهای خوبی را کسب کرده است، افزود: ورود فناوری نانو به صنعت کشاورزی و صنایع غذایی متضمن افزایش میزان تولیدات و کیفیت آنها در کنار حفظ محیط زیست و منابع کره زمین می‌باشد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه فناوری نانو کاربردهای وسیعی در همه مراحل تولید، فراوری، نگهداری، بسته بندی و انتقال تولیدات دارد، تصریح کرد: فناوری نانو به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای و پیشتاز رفع مشکلات و کمبودها در بسیاری از عرصه‌های علمی و صنعتی، به خوبی جایگاه خود را در علوم مختلف به اثبات رسانیده است.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در اقتصاد دانش بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمی با اهمیت تر از گذشته نگریسته می شود، گفت: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مستقیماً بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد و بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه در توسعه اقتصادی ملل نقش اساسی ندارد، بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفامی کند.

در ادامه این نشست دکتر سرکار دبیر ستاد به معرفی ساختار ستاد نانو؛ ترویج، توسعه منابع انسانی، توسعه زیرساخت ها و توسعه صنعتی و تجاری سازی پرداخت.

دکتر سرکار در ادامه افزود؛ “توسعه فناوری نانو سه فاز دارد: ۱- فاز اول؛ نانومواد پایه، ۲- فناوری نانو در صنعت ۳- نانو فناوری هوشمند. کشور ما از فاز اول که تولید نانومواد پایه است عبور کرده است. در حال حاضر در صورتی که نیاز به حجم تولید بالا باشد امکان تأمین در داخل کشور وجود دارد.

در حال حاضر تمرکز توسعه فناوری نانو بر روی فناوری نانو در صنعت و استفاده صنایع موجود از این فناوری است.”
در ادامه دکتر سرکار به معرفی چندی از تجربه های موفق صنعتی پرداخت؛
۱- تولید تجاری فیلتر نیروگاهی توسط شرکت بهران فیلتر
۲- تولید داروی سینا دوکسوزوم برای درمان سرطان
۳- تولید نخ آنتی باکتریال
۴- لوله بی صدا سه لایه فاضلاب لوله وحید
۵- تولید اتصالات ساختمانی U-PVC مبتنی بر فناوری نانو
۶- توسعه واحد های تصفیه آب و پساب با استفاده از سیستم نانو فیلتراسیون غشایی به روش هارمودینامیکی
۷- توسعه واحد تصفیه آب برای حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی به روش نانوکایتاسیون
۸- توسعه ماسک تنفسی نانو الیاف
۹- ساخت تجهیزات نیمه صنعتی و صنعتی فناورینانو

در هر یک از این تجربه ها نقش شرکت تولید کننده محصول، دانشگاه ، شرکت دانش بنیان (فناور) و صنعت استفاده کننده برای حاضرین تشریح گردید.

در پایان این نشست ساز و کارهای حمایتی ستاد از صنایع برای بکارگیری فناوری نانو  تشریح شد.

این نشست توسط استانداری مرکزی و با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید. پس از این نشست کارگاه های زیر ؛

۱-کاربرد فناوری نانوپوشش ها در صنعت
۲- کاربرد نانومواد در صنایع و نانوکامپوزیت ها
۳-کاربرد فناوری نانو در صنایع غذایی

برای صنعتگران حاضر در نشست برگزار شد.