نگاه ویژه مجله اروپایی به توسعه فناوری‌ نانو

در حال حاضر بازار این بخش به سرعت رشد کرده به طوری که هر هفته حدود ۳ یا ۴ محصول جدید فناوری‌ نانو وارد بازار می‌شوند.

زمانی که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی برای نخستین بار فناوری‌ نانو مورد توجه مردم قرار گرفت، این بخش دارای بازار بسیار بکری بود. این فناوری با کاربردهای محدودی نظیر بهداشتی، محصولات غذایی، نساجی و خودروسازی آغاز شد اما به سرعت به سایر بخش‌ها توسعه پیدا کرد. در حال حاضر بازار این بخش به سرعت رشد کرده به طوری که هر هفته حدود ۳ یا ۴ محصول جدید فناوری‌ نانو وارد بازار می‌شوند.
تصمیم‌گیران اقصی‌ نقاط دنیا نیز به سرعت به پتانسیل عظیم این فناوری پی‌برده‌اند. بعد از اینکه کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۴ میلادی «قانون تحقیق و توسعه فناوری‌ نانو در قرن ۲۱» را تصویب کرد، کمیسیون اروپا نیز «راهبرد فناوری‌ نانوی اروپا» را با هدف نهادینه‌سازی تلاش‌های تحقیق و توسعه در چارچوب یک راهبرد منسجم پذیرفت. این سند به طور چشمگیری پتانسیل فناوری‌ نانو را برای رفع چالش‌های پیش‌روی جامعه از طریق توسعه کاربردهای نوین مدنظر قرار داد.
از آن زمان تاکنون اتحادیه اروپا حدود ۳٫۵ میلیارد یورو در زمینه پروژه‌های مربوط به فناوری‌ نانو به منظور توسعه محصولات جدید در حوزه‌های راهبردی و تضمین استفاده کامل از پتانسیل این فناوری با توجه به مسائل ایمنی، سرمایه‌گذاری کرده است.
در این راستا مجله «research*EU results»، که حوزه‌های مهیج پروژه‌هایی که توسط اتحادیه اروپا تأمین مالی شده‌اند را پوشش می‌دهد، تصمیم‌ گرفته است تا بر برخی از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه «علوم نانو، فناوری‌ نانو، مواد و فناوری‌های تولید جدید» برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اروپا تمرکز نماید.
به همین منظور بخش ویژه‌ای از این مجله بر موضوعاتی نظیر الکترونیک، تصفیه آب، پوشاک، ساخت و ساز و ایمنی نانو اختصاص داده شده است.
این مجله به طور رایگان از طریق نشانی قابل دریافت است. http://www.nanowerk.com/nanotechnology-news/newsid=38196.php