وزیر علوم در کنگره نانو: خلاقیت و نوآوری زبانی جهانی است

برنامه افتتاحیه نخستین کنگره آسیایی فناوری نانو صبح امروز با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم٬ تحقیقات و فناوری٬ دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و دکتر سهراب‌پور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان٬ در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش٬ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر شیرازی، دبیر کنگره، با اشاره به برگزاری مدرسه جهانی نانو در طول هفته گذشته در شهرهای تهران٬ اصفهان٬ شیراز و کاشان و برگزاری ۱۲ کارگاه به عنوان برنامه‌های جانبی نخستین کنگره آسیایی نانو٬ از دریافت ۱۴۵۰ مقاله در دبیرخانه کنگره خبر داد که از این تعداد در حدود ۱۳۰۰ مقاله پذیرفته شده‌اند و از این میان ۹۰۰ مقاله به صورت شفاهی و پوستر در ایام کنگره ارائه می‌شوند.
  
پس از آن دکتر سرکار بعنوان سخنران بعدی مراسم گزارشی از روند توسعه فناوری نانو در طول ده سال گذشته در ایران ارائه کرد. وی در ادامه یکی از مهمترین دستاوردهای نانو در ایران را ساخت تجهیزات مورد نیاز این فناوری در کشور عنوان کرد و افزود در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های کشور از این تجهیزات استفاده می‌کنند و برخی از این تجهیزات به خارج از کشور صادر می‌شود.
پروفسور سیری روگ رئیس ANF سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. وی ماموریت اصلی ANF را افزایش سرعت توسعه نانو در کشورهای عضو این مجمع و پرورش محققان جوان٬ دانشجویان و دانش‌آموزان توانمند در این حوزه دانست.

دکتر فرهادی٬ وزیر علوم٬ تحقیقات و فناوری سخنران بعدی مراسم بود که با اشاره به توسعه فناوری نانو در کشور٬ ستاد نانو را الگوی موفقی دانست که با همکاری‌های فراسازمانی می‌تواند الگویی برای سایر حوزه‌ها از جمله بیو و آی‌تی باشد.

دکتر فرهادی در ادامه افزود: «یک راهبرد اساسی در ایران آموزش نیروی انسانی با انگیزه و خلاق است و تنها وقتی پتانسیل بلقوه نیروی انسانی تحقق می‌یابد که شاهد یک سیستم و زنجیره ارزش کامل از ایده تا خلق خرد باشیم.» وی افزود: «هماهنگی کامل و هدفدار تمام ذی‌نفعان تاثیرگذار این عرصه ضامن موفقیت آن است.»

وزیر علوم٬ تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: «یک ابزار مهم در این راستا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هستند که فاصله دانشگاه با صنعت و بازار را پر می‌کنند. در همین راستا یکی از برنامه‌های کلیدی وزارت علوم، ارتقای کیفی پارک‌های علم و فناوری و تشویق آنها به تولید محصولات خود است.»

دکتر فرهادی یکی از نمونه‌های پیشرو در توسعه فناوری را بخش فناوری نانو کشور دانست که اکنون توجه جهان را به دلیل رشد سریع آن در دهه اخیر به خود جلب کرده است. وی افزود: «در حال حاضر در نتیجه تلاش و همکاری وزارت علوم و ستاد نانو و دیگر نهادهای مشارکت کننده٬ مراکز آموزش متعددی در کشور دوره‌های آموزش عالی فناوری نانو را ارائه می‌دهند که نتیجه آن افزایش تعداد قابل توجه تحقیقات دانشگاهی بوده است٬ در مجموع بیش از ۹۰ مرکز دانشگاهی و پژوهشی در کشور وجود دارد که وظیفه تامین نیرو انسانی فناوری نانو را به عهده دارد.»

وی در ادامه گفت: «آمار موجود که به حدود ۲۴ هزار متخصص در کشور اشاره دارد٬ نشان‌دهنده پتانسیل بالای نیروی انسانی کشور در این حوزه است اما تنها زمانی این پتانسیل محقق خواهد شد که این توان و تخصص در خدمت صنعت و تولید و کارآفرینی و بطور کلی رفاه عمومی درآید.»

دکتر فرهادی با اشاره به لزوم همکاری‌های علمی منطقه‌ای افزود: «چنین فرایندهایی مسلما در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای نیز با پیامدهای مثبتی همراه خواهد بود٬ قاره آسیا با تولید حجم وسیعی از دانش٬ جمعیت و گستره وسیع جغرافیایی و تنوع بالا در منابع می‌تواند بستر مناسبی برای الحاق و تکمیل زنجیره‌های ارزش‌ مجزا و از همگسیخته در کشورهای مختلف باشد و فاصله فرهنگی و زبانی این کشورها نمی‌تواند مانعی برای همکاری علمی و فناوری باشد چرا که خلاقیت و نوآوری زبانی جهانی است.»

شایان ذکر است،‌ نخستین کنگره آسیایی فناوری نانو از سوی مجمع آسیایی فناوری نانو در جزیره کیش در حال برگزاری است.