نانوابزاری برای تصویربرداری سه بعدی با دقت اتمی

شرکت نانوترونیک ایمیجینگ، اخیراً دستگاه تصویربرداری سه بعدی در مقیاس اتمی ساخته است که با آن می‌توان از نمونه‌ها با دقت بالا تصویربرداری کرد.

نانوترونیک ایمیجینگ (Nanotronics Imaging) ابزاری برای تصویربرداری سه بعدی در مقیاس اتمی ساخته است. این دستگاه که به nVisible™ معروف است پیشرفته‌ترین ابزار تصویربرداری در مقیاس نانو بوده که برای محققان این حوزه امکان مشاهده و مطالعه ساختارهای مولکولی و اتمی را فراهم می‌کند. با این دستگاه محققان می توانند روی ساختارهای اتمی و مولکولی مواد قدم زده و آن‌ها را به صورت مجازی مشاهده و مطالعه کنند.
متیو پوتمن، مدیرعامل این شرکت و از موسسان نانوترونیک، می گوید: «علم در نقطه‌ای قرار گرفته که وارد انقلاب صنعتی جدیدی می‌شود؛ جایی که امکان درک بهتر دنیا در مقیاس نانو می‌تواند موجب پیشرفت‌های شگرفی در صنایع مختلف شود. برای ایجاد این آینده درخشان، شما باید بتوانید مقیاس نانو را مشاهده کنید. با این دستگاه جدید، ما می‌توانیم میکروسکوپ سه بعدی را به ابزاری جستجوگر تبدیل کنیم که به محققان، دانشمندان و تکنسین‌ها اجازه بررسی مواد در مقیاس نانو را می‌دهد.»
نانوترونیک، سال گذشته میکروسکوپ nSpec 3D را به بازار عرضه کرد. این میکروسکوپ سریع‌ترین ابزاری است که می‌تواند تصاویر توپوگرافی نانومقیاس از سطح ایجاد کند. این میکروسکوپ با لنزهای بسیار قدرتمند خود و بهره‌گیری از الگوریتم‌های بصری و هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر سه بعدی از ساختار مواد ایجاد کند. با ترکیب این دستگاه با nVisible™ ، کاربران می‌توانند به صورت مجازی روی سطح مواد حرکت کرده و ساختار آن را دستکاری کنند؛ چیزی که پیش از این امکان نداشت.
در فیلمی که این شرکت ساخته، قابلیت‌ها و امکانات این ابزار به دقت تشریح شده است. نانوترونیک اخیراً اعلام کرده که اریک درکسلر را به تیم مشاوره خود افزوده است. درکسلر در حوزه فناوری‌ نانو تجربه خوبی دارد و در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کند. درکسلر اخیراً کتابی با عنوان Radical Abundance: How a Revolution in Nanotechnology Will Change Civilization را منتشر کرده است.