تربیت نسل آتی مهندسان و دانشمندان نانو

آموزش و توسعه نیروی انسانی، اساس پیشرفت فناوری‌ نانو بوده، به طوری که این موضوع یکی از اهداف چهارگانه پیشگامی ملی فناوری‌ نانوی (NNI) ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

آموزش و توسعه نیروی انسانی، اساس پیشرفت فناوری‌ نانو بوده، به طوری که این موضوع یکی از اهداف چهارگانه پیشگامی ملی فناوری‌ نانوی (NNI) ایالات متحده آمریکا با عنوان: «توسعه و استمرار منابع آموزشی، نیروی کار ماهر، و حمایت از زیرساخت‌ها و ابزارهای ارتقای فناوری‌ نانو» است. همان‌طور که دانش جدید از طریق تحقیق و توسعه اکتشافی ایجاد می‌شود، انتقال این شناخت به نظام آموزشی و در نهایت عامه مردم با چالش همراه خواهد بود.
بعد از ۱۵ سال از آغاز NNI، فعالیت‌های متعددی انجام گرفته تا به این حوزه کمک قابل توجهی شود. آموزش غیررسمی و اردوهای عمومی که توسط شبکه آموزش غیررسمی علوم نانومقیاس بنیاد ملی علوم (NISE Net) از طریق برنامه‌هایی نظیر NanoDays انجام می‌گیرند، آموزش تکنسین و نیروی کار از طریق برنامه‌هایی نظیر مراکز آموزش فناوری پیشرفته بنیاد ملی علوم شامل شبکه دانش مسیر شغلی و کاربردهای فناوری‌ نانو (NACK) و … از جمله این فعالیت‌ها هستند.
در راستای ایجاد مبنای قدرتمند آموزشی در حوزه نانو، در مجمع کاخ سفید با موضوع بررسی چالش‌های کسب و کارهای کوچک برای تجاری‌سازی فناوری‌ نانو، مباحثی مطرح گردید. برگزاری همایش پیش‌تازان دانشجویی فناوری‌های پیشرفته و نانو، مجموعه وبینارهایی با تمرکز بر فراهم آوردن اطلاعات برای معلمان و ایجاد یک سایت اینترنتی برای منابع آموزشی مهندسی و علوم نانو از جمله آن‌ها بودند.
همچنین در حمایت از اهداف اجرایی گسترده طرح سرمایه‌گذاری در علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)، برای دانشجویان سال اول، فرصت‌های مناسبی فراهم شده است تا در دوره‌های تحقیقاتی STEM شرکت نمایند. در این راستا نیز، اداره هماهنگی ملی فناوری‌ نانو در حمایت از NNI از علاقمندان دعوت کرده است تا در رابطه با موضوعات ذیل نظرات خود را ارائه نمایند. آیا دانشگاه شما دارای کانون فناوری‌ نانو یا فناوری‌های نوظهور است و آیا شما علاقمند به پیوستن به مباحث مربوط به یک شبکه ملی گروه‌های دانشجویی هستید؟ آیا شما برای کمک به آموزش مفاهیم نانو در کلاس‌ها، منابع ویژه‌ای توسعه داده‌اید؟ آیا شما در دوره‌‌های آموزشی لیسانس، فرصت‌های تحقیقاتی ارائه می‌کنید؟
علاقمندان می‌توانند نظرات خود را به نشانی ذیل ارسال نمایند. nanoed@nnco.nano.gov