کف‌پوش‌های بهداشتی، محصولی ایرانی در خدمت خطوط تولید و مراکز درمانی

شرکت دانش بنیان بسپارسازان ایرانیان با نام تجاری بساپلیمر، با به کارگیری فناوری نانو موفق به تولید صنعتی کف پوش‌های پلیمری با خواص بهبود یافته شده است. این کف پوش‌ها با ویژگی‌های ‌متمایزی همچون خواص آنتی باکتریال، آنتی استاتیک و ضد سایش در دسترس مصرف کنند

کف پوش‌های پلیمری اپوکسی مدت زمان زیادی است که در صنایع متنوعی همچون کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز صنعتی کاربرد دارند. با این حال، استفاده از آن‌ها به دلیل عدم تناسب ویژگی‌های کاربری با نیازمندی‌های محل مورد استفاده گاهاً با نارضایتی‌هایی همراه بوده است. به عنوان مثال مقاومت سایشی پایین، منجر به افزایش هزینه‌های نگهداری و ترمیم شده و یا در کاربری‌های خاص، در اثر جرقه‌ی ناشی از تخلیه الکتریکی بار ساکن، تجهیزات موجود در محل صدمات جدی دیده و در مواردی نیز آتش سوزی رخ داده است.
با اضافه کردن افزودنی‌های نانو به این نوع پوشش‌ها می‌توان این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کرده و علاوه بر آن به ویژگی‌های مثبت دیگری همچون مقاومت در برابر آلودگی و عوامل بیماری‌زا دست یافت.
در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد کاربردی، محصولات به کاربرده شده در بخش‌هایی از صنعت مانند کارخانجات تولید مواد غذایی و دارویی و بهداشتی، و همچنین مراکز ارائه‌ی خدمات بهداشتی مانند بیمارستان‌ها، ملزم به رعایت قوانین تدوین شده در راستای حفظ بهداشت و ایمنی آن هستند. اگرچه قوانین مذکور بسته به نوع مکان متفاوت است؛ اما وجه مشترک همه‌ی این قوانین استفاده از کفپوش‌هایی بدون درز، غیر جاذب، با مقاومت سایشی بالا و ترجیحاً ضدباکتری است. موارد ذکر شده همگی از ویژگی‌های کف‌پوش‌های تولیدی شرکت بسا پلیمر است.
مهندس محمد رونقی، مدیر فروش شرکت بسا پلیمر، در توضیح ویژگی‌های این محصول گفت: «استفاده از نانوذرات در تولید محصول، علاوه بر ایجاد خواصی همچون مقاومت سایش بالا، خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌استاتیک، این امکان را به ما می‌دهد که با استفاده از ضخامت کمتر به خواصی مورد نظر دست پیدا کنیم. این مسئله باعث کاهش هزینه‌ی تمام شده‌ی محصول می‌گردد.»
محصول این شرکت با نام‌های تجاری متفاوت و با گرید‌ها و خواصی متناسب با حوزه‌ی کاربرد و نیاز مصرف کنندگان عرضه می‌گردد. کف‌پوش‌های یاد شده بسته به نوع محیط مورد استفاده و ویژگی‌های سطح، به صورت پوشش کف، کفپوش‌های خود تراز و کفپوش‌هایی با ضخامت بالا قابل عرضه هستند.
این شرکت تا کنون موفق به دریافت تأییدیه‌ی نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو برای این محصول گردیده است. علاوه بر این، کف‌پوش‌های آنتی باکتریال اپوکسی دارای تأییدیه آنتی باکتریال از انیستیتو پاستور و گواهی عدم سمیت و تحریک پوستی از دانشگاه شهید بهشتی نیز هست.