نانوحسگری که ۵ ماده منفجره را به‌صورت هم‌زمان تشخیص می‌دهد

محققان با استفاده از نقاط کوانتومی اصلاح شده موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به تشخیص سریع ۵ نوع ماده منفجره به‌صورت هم‌زمان است. این حسگر ارزان و سریع بوده و حساسیت بالایی دارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا ابزاری برای شناسایی مواد منفجره ساختند. این ابزار می‌تواند با سرعت بسیار بالایی ۵ نوع ماده منفجره را شناسایی کند. از این حسگر می‌توان برای شناسایی آلودگی‌های موجود در پساب‌ها استفاده کرد و در نهایت ایمنی عمومی را بهبود داد.
ویلیام پولر از محققان این پروژه می‌گود:« این اولین باری است که یک حسگر برای شناسایی هم‌زمان چند ماده مختلف ساخته می‌شود. این حسگر به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که می‌تواند در مدت ۱۰ ثانیه با تغییر رنگ نشان دهد که چه نوع ماده‌ای و به چه میزان در محیط وجود دارد. با کار بیشتر روی این حسگر می‌توان آن را به‌گونه‌ای طراحی کرد که بتواند به سرعت به مسئولان درباره خطرات موجود هشدار دهد.»
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano منتشر شده‌است.
پولر می‌گوید: « ما مواد منفجره را آنالیز کردیم، موادی که در صنعت و بخش نظامی استفاده می‌شود. با استفاده از این اطلاعات اقدام به ساخت حسگر کردیم. این حسگر به ما می‌گوید چه ترکیباتی در اطراف ما وجود دارد. این ابزار کاربردهای متعددی دارد به طوری که در صنعت برای تعیین مواد موجود در پساب می‌توان ازآن استفاده کرد.»
در این حسگر از نقاط کوانتومی استفاده شده‌است. به این نقاط کوانتومی گیرنده‌های مربوط به مواد منفجره متصل شده‌است. زمانی که مواد منفجره در محیط باشد، ذرات آن به نقاط کوانتومی متصل شده و موجب تغییر نور دهی آنها می‌شود. میزان تغییرات نور در این نقاط به دقت بررسی شده و در نهایت سیستمی ارائه شده‌است که می‌توان با استفاده از آن، چند نوع ماده منفجره را تنها با یک آزمون آزمایش کرد.
در حال حاضر برای شناسایی مواد منفجره باید از روش‌های آزمایشگاهی پیچیده و گران استفاده کرد که نیازمند تجهیزات مختلفی است. اما این حسگر ارزان با سرعت بالایی قادر به شناسایی مواد منفجره است. در حال حاضر حساسیت این حسگر کمتر از یک قسمت در میلیون است که محققان به دنبال بهبود آن به یک قسمت در میلیارد هستند.