استفاده از پروتئین برای تولید LED

یک تیم تحقیقات بین المللی با ترکیب پروتئین در ساختار LED موفق به تولید BioLED شدند. این محصول جدید می‌تواند با هزینه کمتر تولید شده و نور سفید تولید کند؛ چیزی که LEDهای رایج امکان ایجاد آن را ندارند و همیشه ناخالصی رنگی در این محصولات وجود دارد.

محققان آلمانی با همتایان اسپانیایی، روشی برای تولید BioLED ارائه کردند. برای این کار محققان از پروتئین‌های لومینسانس به شکل لاستیک استفاده کردند؛ این ابزار جدید می‌تواند نور سفید تولید کند. این نور توسط سه لایه مختلف که تولیدکننده نورهای سبز، قرمز و آبی ایجاد کردند.
با افزایش تقاضا برای استفاده از LED به عنوان منبع تأمین نور، تحقیقات در این حوزه دامنه بیشتری پیدا کرده است. در حال حاضر از ترکیباتی نظیر سریم و یوتریم برای تولید LED استفاده می‌شود که هزینه تولید را افزایش می‌دهد. LEDها معمولاً هنگام نوردهی، رنگ نیز تولید می‌کنند که این کار موجب بروز مشکلاتی برای چشم می‌شود. بنابراین استفاده طولانی مدت از آن برای چشم چندان مناسب نیست. محققان برای حل این مشکل از پروتئین‌ها برای تقویت ساختار پلیمرها کمک گرفتند و در نهایت ساختاری لاستیکی ارائه کردند. 
رابن دی کاستا سین از محققان دانشگاه ارلاگن نورنبرگ می‌گوید: «ما فناوری جدیدی ارائه کردیم که به آن ابزار هیبریدی BioLED گفته می‌شود. در این پروژه ما روش جدیدی برای بسته بندی پروتئین‌ها در ساختار ماتریکس پلیمری ارائه کردیم که می‌تواند منجر به ساخت LEDهای جدید شود.»
برای این که بتوان نور سفید تولید کرد، باید یا نور آبی یا سبز به این لاستیک‌ها تابیده شود. پژوهشگران از ترکیب لایه‌هایی که این نورها را ایجاد می‌کند، استفاده کردند تا در نهایتBioLED با قابلیت تولید نور سفید تولید کنند.
مزیت این LEDها این است که به سادگی می‌توان ترکیبات سازنده آن را بازیافت کرد. همچنین این ترکیبات قادراند در دما یا رطوبت مختلف دوام داشته باشند.
این اولین باری است که پروتئین‌ها در ساخت یک ابزار اپتوالکترونیک استفاده می‌شوند؛ چیزی که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.