کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی با استفاده از نانوذرات خوشه‌ای

شیمی‌درمانی یکی از سلاح‌های کلیدی برای مقابله با سرطان است اما همیشه با عوارض جانبی نامطلوبی همراه است و به بافت‌های سالم پیرامون منطقه آسیب دیده، صدمه می‌زند. به‌تازگی یک تیم بین‌المللی با استفاده از نانوذرات بمب‌های خوشه‌ای روشی برای انتقال دارو ابداع ک

محققان امریکایی و چینی یک روش جدید برای بهبود انتقال داروی شیمی‌درمانی سیس پلاتین طراحی کرده‌اند. در این روش از نانوذرات بسیار کوچکی ( کوچکتر از ۱۰۰ نانومتر) استفاده می‌شود که دارو بر روی آنها بارگذاری می‌شود و از طریق رگ‌های خونی به محل تومور انتقال داده می‌شوند. هنگامی که این نانوذرات به مقصد می‌رسند، محیط اسیدی اطراف سلول‌های سرطانی باعث می‌شود تا این ذرات به ذرات ۵ نانومتری شکسته شوند و بنابراین توانایی ورود به سلول‌های سرطانی را پیدا می‌کنند. در این مرحله سیس پلاتین می‌تواند وظیفه خود را درون سلول‌های تومور انجام دهد و از طریق تخریب DNA سلول‌های سرطانی، به‌گونه موثر آنها را از بین می‌برد.
در تست‌های انجام گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی، محققان دانشگاه اموری امریکا و دانشگاه علوم و فناوری چین متوجه شدند که غلظت سیس پلاتین در سلول‌های تومور در این روش جدید در مقایسه با دیگر روش‌های نرمال، به‌میزان هفت برابر بالاتر است. اگر مقدار داروی بیشتری به سایت هدف برسد، به این معنی است که مقدار کمتری از دارو در دیگر قسمت‌های بدن پخش می‌‌شود و بنابراین اثرات جانبی کاهش پیدا می‌کنند.
تیم تحقیقاتی گزارش می‌دهد که هنگامی سیس پلاتین به صورت متداول و نرمال به سایت هدف انتقال داده می‌شود، به میزان ۱۰ درصد از رشد سلولی در سرطان شش جلوگیری می‌کند اما با استفاده از این روش جدید، میزان اثربخشی روش ۹۵ درصد است. همچنین هنگامی که این روش برای موش‌های مبتلا به سرطان پستان استفاده می‌شود،میزان زنده ماندن بهبود می‌یابد.
اگرچه این روش بسیار نویدبخش به‌نظر می‌رسد، اما این روش تا کنون تنها بر روی موش تست شده است و تنظیم این تکنیک به‌گونه‌ای که به‌صورت ایمن در انسان‌ها قابل استفاده باشد، نیازمند زمان است. علاوه‌براین باید در خصوص چگونگی حذف خود نانوذرات از بدن بعد از اینکه وظیفه خود را انجام دادند، تحقیقات کامل شود و به مردم این اطمینان داده شود که این روش ایمن است. یک چیز حتمی است و آن این است که ما واقعاً نیازمند پیدا کردن یک روش جایگزین مناسب برای شیمی‌درمانی هستیم که در حال حاضر استفاده می‌شود و این روش جدید می‌تواند یک گام در مسیر درست باشد.
تنها اندازه کوچک نانوذرات اولیه نیستند که سبب اثربخشی روش می‌شود بلکه روشی که آنها به صورت خودبخودی به ذرات کوچک‌تر تجزیه می‌شوند باعث می‌شود تا آنها به درون سلول‌های سرطانی راه یابند. درنهایت محققان پیشنهاد می‌کنند که از این روش درمانی می‌توان برای انواع سرطان‌ها استفاده کرد.