قراردادی برای دریافت حق امتیاز فروش نقاط کوانتومی

شرکت مرک با امضاء قراردادی، امتیاز فروش نقاط کوانتومی شرکت نانوکو را دریافت کرد. مرک با افزودن این محصول به سبد محصولات خود می‌تواند لیست محصولات خود که مورد استفاده در صنعت ساخت نمایشگر است را تکمیل کند.

شرکت انگلیسی نانوکو (Nanoco) که در حوزه تولید نقاط کوانتومی عاری از کادمیم فعالیت دارد، قراردادی با شرکت مرک (Merck) به امضاء رسانده است تا با کمک هم از فناوری‌ نقاط کوانتومی این شرکت برای توسعه صنعت نمایشگر استفاده شود.
در واقع شرکت مرک با این قرارداد حق غیرانحصاری فروش این نقاط کوانتومی را از نانوکو خریداری کرده است. چندی قبل نیز شرکت تایوانی واهونگ (WahHong) امتیاز غیرانحصاری فروش این نقاط کوانتومی را از نانوکو دریافت کرد.
براساس این قرارداد جدید، مرک می‌تواند محصولات نقاط کوانتومی نانوکو را به فروش برساند و در صورتی که موفق به توسعه بازار شد و توانست تقاضای بازار را افزایش دهد، خود نیز امکان تولید این نقاط کوانتومی را خواهد داشت.
در حال حاضر نقاط کوانتومی در صنعت ساخت نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار موجب بهبود کیفیت تصاویر می‌شود. نقاط کوانتومی کادمیمی در بازار ساخت نمایشگر سهم زیادی دارد، اما به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و محدودیت‌های قانونی این نوع مواد، نقاط کوانتومی عاری از کادمیم به‌عنوان جایگزین این دسته از مواد عرضه می‌شود.
اتحادیه اروپا مدتی است که به دنبال ممنوعیت استفاده از نقاط کوانتومی کادمیمی بوده و در حال حاضر برخی محدودیت‌ها اعمال شده‌است.
والتر گالینت، مدیرعامل بخش مواد عملکردی شرکت مرک، درباره این قرارداد می‌گوید: « نقاط کوانتومی عاری از کادمیم می‌تواند نقش مؤثری در بهبود رنگ داشته و میزان مصرف انرژی را نیز کاهش دهد. همچنین این نقاط کاملاً زیست‌سازگار بوده و مکمل محصولات فعلی ما در صنعت ساخت نمایشگر است. با این قرارداد ما از مزیت و توانمندی شرکت نانوکو استفاده می‌کنیم.»
مایکل الدمن از شرکت نانوکو می‌گوید: «این قرارداد با مرک یک گام دیگر در توسعه فناوری نقاط کوانتومی در صنعت ساخت نمایشگر است. ما شرکت مرک را قانع کردیم که می‌توانیم موقعیت آن‌ها را در این صنعت بهبود دهیم که این کار با استفاده از نقاط کوانتومی عاری از کادمیم قابل انجام است.»
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تولید نمایشگرهای حاوی نقاط کوانتومی تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت میانگین با نرخ ۶۰ درصد رشد خواهد داشت، به طوری که بازار آن از ۵۱۰ میلیون دلار در سال ۲۱۰۵ به ۵ بیلیون دلار در سال ۲۰۲۰ می‌رسد.