ابداع نوعی نانوسرامیک توسط شرکت تولیدکننده ساعت‌های لوکس

یک شرکت تولید کننده ساعت‌های لوکس در استرالیا، از کمک دانشگاهی در آدلاید استفاده کرده تا نانوسرامیک ویژه‌ای برای ساخت ساعت‌های خود به دست آورد. این تیم اقدام به تأسیس شرکت خطر‌پذیری برای توسعه این فناوری کرده‌ است.

باسل (Bausele) نام یک شرکت استرالیایی است که توسط کارآفرین سوئیسی به نام کریستوفر هوپ تأسیس شده‌است. این شرکت در حوزه ساخت ساعت فعالیت دارد. ساعت‌های این شرکت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که چشم‌اندازی از کشور استرالیا در آن قرار داده شده‌است.
ساعت‌های باسل به‌عنوان محصولاتی لوکس در بازار شناخته می‌شوند. یکی از دلایل این موضوع، استفاده از نوآوری در آن‌هاست. این شرکت با کمک محققان مرکز فناوری‌ نانو دانشگاه فلایندر در آدلاید از ماده‌ای منحصر به فرد برای ساخت این ساعت‌ها استفاده کرده‌اند. این شرکت با استفاده از نوعی نانوماده پیشرفته سرامیکی که ماحصل این همکاری مشترک است، برای ساخت ساعت‌های خود استفاده می‌کند؛ ماده‌ای که در هیچ یک از ساعت‌های موجود در بازار وجود ندارد.
دانشگاه فلایندر در قالب برنامه‌ای موسوم به NanoConnect اقدام به تسهیل مسیر کم خطر برای شرکت‌ها به‌منظور استفاده از تجهیزات و تخصص دانشگاه کرده است.
در قالب همین برنامه بود که هوپ موفق شد با استاد رشته فناوری‌ نانو، دکتر دیوید لوئیس، ارتباط برقرار کند. بعد از انجام بحث‌های اولیه، تیم تحقیقاتی این مرکز، تحقیقاتی درباره صنعت ساعت‌های لوکس انجام و چند نوآوری برای این شرکت پیشنهاد دادند. یکی از این نوآوری‌ها که مورد توجه هوپ قرار گرفت، تولید نوعی قاب برای ساعت بود.
قاب مهمترین بخش ظاهری یک ساعت است. قاب باید در عین داشتن ظاهر خوب، بسیار سبک و مقاوم باشد.
این گروه تحقیقاتی دریافتند که سرامیک گزینه مناسبی برای این کار است. اما روش‌های رایج تولید محصولات سرامیکی منجر به محصولی شکننده می‌شود. این گروه روشی جدید مبتنی بر فناوری‌ نانو ارائه کردند تا محصول سرامیکی موسوم به باسلیت تولید کنند.
این محصول قابلیت دریل‌کاری دقیقی داشت و از رنگ و قابلیت شکل‌پذیری مناسبی برخوردار بود. این محصول که موجب ارتقاء کیفیت ساعت‌های لوکس شرکت باسل شده، می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
هوپ و محققان این دانشگاه در حال کار روی توسعه محصول جدیدی هستند. آنها اقدام به تأسیس شرکت خطرپذیر مشترکی کردند تا قطعات حساس و دقیق دیگری تولید کنند.
این گروه امیدوارند که به‌عنوان مرکز عالی ساخت ساعت در استرالیا تبدیل شده و قطعات مورد نیاز ساعت‌های لوکس شرکت‌های ساعت‌سازی معتبر را تولید کنند. این تیم قصد دارد تا دانشجویان مستعد را برای توسعه فناوری‌های جدید به کار گیرد.