ساخت نانوسیم نوک‌تیز برای جراحی‌های نانومقیاس

یک تیم تحقیقاتی، نانوسیم‌هایی از جنس طلا با نوک بسیار تیز ساخته‌است که می‌توان از آن برای جراحی‌های در مقیاس نانومتری نظیر جراحی نرون‌ها استفاده کرد.

تولید نانوسیم طلا و سپس تیز کردن آن‌ها با استفاده از دستگاهی شبیه به چرخ خیاطی به داستان‌های تخیلی می‌ماند. چنین نانوسیمی می‌تواند به‌عنوان چاقوی برش در جراحی‌های نانومقیاس استفاده شود.
پژوهش‌های محققان در حوزه فناوری‌ نانو نشان داده است که می‌توان با این ایده نانوسیم‌های طلا تولید کرد. برت فلاندرز و گویند پانرو از دانشگاه ایالتی کانساس موفق به ساخت ابزاری شدند که می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا از این فناوری در بخش پزشکی استفاده کنند. ساخت الکترود برای ادوات انتقال‌دهنده اندام‌های بدن یکی از کاربردهای این فناوری است. الکترودها برای دستکاری و حسگری سلول‌های منفرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این نانوسیم‌ها به‌صورت الکتروشیمیایی تولید می‌شوند. ذرات از داخل محلول کنار هم آمده و به‌صورت یک سیم در می‌آیند. این فرآیند شباهت زیادی به تولید دانه برف دارد که در آن مولکول‌های بخار آب متراکم شده و در سطح یک ذره‌ نظیر غبار تشکیل می‌شود. در مورد نانوسیم‌های طلا، اتم‌های طلا روی نوک تیز شده، جمع می‌شوند. این نوک در واقع در جایی شبیه به ماشین چرخ خیاطی است. ماشین چرخ خیاطی با بالا و پایین کردن میکروالکترودها در یک محلول حاوی کلرید پتاسیم کار می‌کند. این کار موجب ممانعت از حل شدن نانوسیم می‌شود.
فلاندرز از محققان این پروژه می‌گوید: «ابزارهای جراحی رایج شامل الکترودهایی هستند که در بافت بدن قرار داده می‌شوند که برای کار در مقیاس سلولی مناسب نیستند. ما در حال کار روی فناوری هستیم که در مقیاس سلولی کار می‌کند. نتایج این پروژه برای جراحی‌های عصبی بسیار مناسب است. این نانوسیم‌های طلا می‌توانند برای جراحی‌های نانومقیاس مورد استفاده قرار گیرند.»
اثربخشی این نانوسیم‌ها براساس ابعاد آن‌هاست. این نانوسیم‌ها باید از سلول‌های انسان کوچکتر باشند تا بتوانند با دقت سلول‌ها را سوراخ کرده و غشاء سلول‌ها را دستکاری کنند. از این نانوسیم‌ها می‌توان برای مطالعه درون سلول‌ها نیز استفاده کرد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Directed growth of single-crystal indium wires در نشریه Applied Physics Letters and Nanotechnology منتشر شده‌است.