الزام تولیدکنندگان به انتشار فهرست نانومواد مورد استفاده در محصولات

بعد از گذشت سه سال از زمانی که کمیسیون اروپا ملزم شد تا فهرست نانومواد مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی تولید شده در اتحادیه اروپا را منتشر کند، هنوز این فهرست آماده نشده است. داده‌های این لیست هم برای بخش دولتی و هم بخش دانشگاهی مفید خواهد بود. کمیسیون اروپا برای تسریع انتشار این فهرست از سوی سازمان‌های مردمی تحت فشار قرار گرفته است.

سه سال قبل در چنین روزهایی، کمیسیون اروپا وعده داد که فهرست نانومواد مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی را منتشر کند، اما هنوز این کار انجام نشده است.
سازمان نظارت بر لوازم آرایشی و بهداشتی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا را ملزم کرد تا فهرست نانومواد مورد استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار اروپا را منتشر کند. کمیسیون اروپا نیز علت تأخیر در انتشار این لیست را کیفیت پایین اطلاعات دریافتی از صنعت می‌داند.
این کمیسیون اخیراً اعلام کرده : «تأخیر در اعلام فهرست نانومواد به این دلیل بوده که برخی اطلاعات تسلیم شده به این کمیسیون که توسط پورتال اطلاع‌رسانی محصولات آرایشی (CPNP) تهیه شده، از دقت کافی برخوردار نیست. این تأخیر به دلیل نانومواد خاصی نیست، بلکه ما به دنبال این حقیقت هستیم که فهرست ارائه شده صحیح و حاوی اطلاعات کامل باشد.»
این کمیسیون برای مثال اعلام کرده است که برخی تولیدکنندگان، آب را در فهرست نانومواد خود آورده‌اند (!) که به احتمال خیلی زیاد این کار اشتباه بوده است. مسئولان کمیسیون اروپا گفته‌اند که تنها درصورتی که اطلاعات ارائه شده صحیح باشد، قابل استفاده خواهد بود. هیچگاه تاریخ دقیقی برای اعلام این فهرست داده نشده و تنها کمیسیون اروپا از لفظ « به زودی منتشر می‌شود» استفاده کرده است.
سازمان‌های مردم نهاد (NGOها ) نسبت به این تأخیر کمیسیون اروپا انتقاد دارند. دیوید آزولی از مدیران مرکز بین المللی قوانین محیط زیست (Ciel) می‌گوید: «بعد از سه سال سرباز زدن از اعلام این فهرست، به نظر می‌رسد که کمیسیون اروپا نسبت به این موضوع غیرمسئولانه عمل کرده است. کمیسیون اروپا باید نسبت به سلامت محیط زیست و شهروندان این قاره مسئولیت‌پذیر باشد.»
وجود چنین فهرستی  به دولت‌ها، سازمان‌ها و محققان دانشگاهی کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به این حوزه داشته باشند. در ماه دسامبر سال گذشته، سازمان‌های مردم نهاد  برای ارائه اطلاعات دقیق در این حوزه، به صنایع فشار آوردند. برخی معتقداند که کمیسیون اروپا می‌تواند مانع از توزیع محصولاتی شود که اطلاعات آن‌ها به صورت کامل و صحیح به این کمیسیون داده نشده باشد.