استفاده از فناوری‌ نانو برای مهار آتش‌سوزی در شهر دُبـی

یکی از سازمان‌های مدیریت فوریت‌های دبی اعلام کرد که این شهر به زودی از نانوابزاری برای مهار آتش‌سوزی در این شهر استفاده خواهد کرد. این نانوابزار می‌تواند آتش را شناسایی و با رهاسازی گاز خنثی کند. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. این سازمان به زودی کارخانه‌ای برای تولید انبوه این محصول تأسیس خواهد کرد.

DCD یکی از سازمان‌های متولی مدیریت فوریت‌های شهر دبی در امارات متحده عربی است. این سازمان اخیراً استفاده از فناوری‌ نانو در عملیات‌ اطفای حریق را پذیرفته و اقدام به تأسیس کارخانه‌ای به منظور تولید محصولات مربوط به این فناوری در امارات کرده است. براساس ادعای این سازمان، امارات در میان اولین کشورهایی است که از این فناوری در بخش آتش‌نشانی استفاده می‌کند.
این موضوع توسط رشید تانی المتروشی، از مدیران DCD در حاشیه کنفرانس ایمنی آتش ۲۰۱۷ اعلام شد. این کنفرانس ۲۲ تا ۲۴ ژانویه در شهر دبی برگزار شد که المتروشی درباره برنامه‌های این سازمان توضیحاتی ارائه کرد. او از اعلام آمادگی این سازمان برای استفاده از فناوری‌ نانو برای مقابله با آتش در شهر دبی سخن گفت. وی معتقد است که فناوری مورد نظر این سازمان نه تنها در بخش آتش‌نشانی، بلکه در صنایعی نظیر پزشکی و مواد شیمیایی قابل استفاده است.
المتروشی می‌گوید: « ما در این پروژه زمان بندی مشخص و اهداف شفافی را دنبال می‌کنیم. ما نقش مهمی به عنوان همکار در برنامه تسریع آینده دبی (DFF) داریم که در این مسیر روی شکل‌دهی آینده صنعت آتش‌نشانی این شهر با استفاده از فناوری‌ نانو تمرکز داریم. حدود ۵۰ درصد از آتش‌سوزی‌های دبی از ادوات الکترونیکی نشأت می‌گیرد.»
برای حل این مشکل، DCD اقدام به ساخت محصولی به نام Nanotech کرده که برای مهار آتش در عملیات اطفای حریق کاربرد دارد.
المتروشی معتقد است که سال ۲۰۱۷ پیشرفت‌هایی در بخش توسعه سامانه‌هایی که از فناوری‌ نانو بهره‌مند هستند انجام خواهد شد. چنین سامانه‌هایی به این سازمان کمک می‌کند تا نیاز کمتری به ادوات بزرگ اطفای حریق داشته باشند. این ابزار می‌تواند ابعاد ۲ در ۲ سانتیمتر داشته باشد که اطفای حریق را سریع‌تر و کاراتر انجام ‌دهد.
این محصول را می‌توان در ابعاد مختلف به صورت چسبنده تولید کرد تا در محل‌های محدودی قرار داده شود. زمانی که دما در آن محل از حد مجاز بالاتر رود، این محصول فعال می‌شود. این ابزار در این حالت اقدام به رهاسازی مقدار مشخصی گاز می‌کند تا آتش مهار شود، بنابراین از گسترش آتش جلوگیری می‌شود.
این نانوابزار را می‌توان به گونه‌ای استفاده کرد که آتش را درون سوکت برق، جعبه تقسیم برق یا دیگر واحدهای برق در ساختمان مهار کند.