معاون نخست‌وزیر جمهوری چک: می‌توانیم در حوزه فناوری‌نانو پیشرو باشیم

معاون نخست‌وزیر جمهوری چک معتقد است با توجه به پتانسیل‌های این کشور، چک قادر است به کشوری پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو تبدیل شود. نانوپوشش و نانوالیاف از جمله نقاط قوت چک در این حوزه است.

پاول بلولرادک، معاون نخست‌وزیر جمهور چک، اعلام کرد که این کشور دارای پتانسیل تبدیل شدن به کشوری پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو است. بلولرادک می‌گوید: «فناوری‌ نانو دارای پتانسیل‌های بالایی است. ما بسیار خوش‌شانس هستیم که شرکت‌هایی در این حوزه داریم و محققانی فعال در فناوری‌ نانو در کشور چک حضور دارند.»
او معتقد است که جمهوری چک باید علاوه بر صنایع رایج که وابسته به انرژی و مواد خام هستند، روی فناوری‌های قرن بیست و یکمی نیز سرمایه‌گذاری کند.
جیری کاس، مدیر انجمن صنعت فناوری‌ نانو جمهوری چک، می‌گوید: «جمهوری چک یکی از انکوباتورهایی است که فناوری‌ نانو از آنجا آغاز شده است. حال سؤال اینجاست که در حال حاضر ما قصد انجام چه کاری در این حوزه داریم.»
کاس معتقد است که فناوری نانو یک تغییر فناورانه است که در نهایت به انسان فرصت می‌دهد تا ماده را در مقیاس مولکولی دستکاری کند.
در کشور جمهوری چک، در حدود ۴۰ شرکت و چند مؤسسه تحقیقاتی در زمینه فناوری‌ نانو فعال است. توسعه فناوری‌ نانو در جمهوری چک از دهه ۹۰ میلادی آغاز شده است.
معاون نخست‌وزیر چک می‌گوید که این کشور پتنت‌های متعددی در حوزه فناوری‌ نانو دارد، هر چند محصولات خارجی در این کشور رایج‌تر از محصولات داخلی است.
کریستوس توکامانیس، نماینده کمیسیون اروپا در بخش تحقیقات و نوآوری، می‌گوید: «فناوری‌ نانو یک ابزار مهم رقابتی است.»
پروژه‌های فناوری‌ نانو در جمهور چک شامل نانوپوشش‌ به صورت رنگ جهت استفاده روی دیوار و سقف است. این رنگ می‌تواند مانع تجمع میکرواورگانیسم‌های موجود در هوا روی سطح شود. همچنین چک دارای فناوری نانوالیاف رسانا است که موجب از بین رفتن ویروس و باکتری در آب‌های آلوده می‌شود.