آمریکایی ها به دنبال کسب بازار آموزش نانو در پاکستان

مسئولان دانشگاه ایلینویز در بازدیدی از کشور پاکستان، با تاکید بر اینکه فقدان نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه فناوری‌نانو ، از مشکلات اصلی این کشور در توسعه فناوری‌نانو است، اقدام به عقد یک تفاهم نامه همکاری در این زمینه کردند.

پاکستان از نقطه نظر منابع انسانی و فعالیت‌های علمی در حوزه فناوری‌نانو در سطح قابل قبولی قرار دارد بنابراین این کشور با اتخاذ راهبرد ملی متمرکز و سرمایه‌گذاری پایدار می‌تواند به یکی از پیشروان این فناوری تبدیل شود. این جملات، نقطه نظرات مونیر نایفه استاد رشته فیزیک دانشگاه ایلینویز و بنیان‌گذار شرکت نانوسی ادونسد تکنولوژی (NanoSi Advanced Technology) است. او و تنی چند از محققان دانشگاه شیکاگو و موسسه فناوری اطلاعات کومساتس برای ارائه چند سخنرانی در حوزه نانوپزشکی سرطان و بازدید از زیرساخت‌های فناوری‌نانو به پاکستان سفر کرده‌اند.
هدف از این سفر، ترغیب محققان و دانشجویان پاکستانی برای توسعه فناوری‌نانو و همچنین ایجاد یک پیشگامی راهبردی به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز این کشور است.
نایفه معتقد است که علیرغم وجود جنگ و ناآرامی در این کشور، دستاورد‌های علمی قابل توجهی توسط محققان و مراکز علمی پاکستان بدست می‌آید. وی در بازدیدی که از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشور داشته، نیاز جدی به سرمایه‌گذاری در این مراکز را احساس کرده است. هرچند مشکلات زیادی در این مراکز علمی وجود دارد اما همین که هنوز فعالیت‌هایی در این مراکز انجام می‌شود نشان از زنده بودن جامعه علمی پاکستان دارد که باید تقویت شود.
از نظر نایفه، پاکستان نظیر کشورهایی نظیر عربستان، بحرین، کویت و لیبی از سطح بالایی از نیروی انسانی برخوردار بوده اما فقدان نیروی انسان مهار و آموزش دیده نقطه ضعف این کشور است. نایفه می‌گوید: « در برخی مراکز تعداد تجهیزات بیش از محققان است در واقع تجهیزات زیادی بدون نیروی انسانی آموزش دیده در مراکز تحقیقاتی پاکستان دیده می‌شود که این یک نقص برای این کشور است.»
نایفه از وجود تعداد زیاد دانشجویان و محققان زن در حوزه فناوری‌نانو در پاکستان شگفت‌زده شده است، در حالی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم زنان از تعداد کل محققان بسیار اندک است.
دانشگاه ایلینویز اقدام به امضاء توافق‌نامه‌ای با کشور پاکستان کرده تا به این کشور در آموزش نیروی انسان کمک کند. نایفه شرایط اسلام‌آباد را برای ایجاد منطقه‌ای مناسب برای توسعه‌های جدید، قابل قبول می‌داند.