تبدیل گاز گلخانه‌ای به نانولوله‌کربنی

رقابتی ۲۰ میلیون دلاری برای ارائه بهترین فناوری برای زدایش گاز دی‌اکسیدکربن از اتمسفر برقرار است. C2CNT یکی از پروژه‌هایی است که به مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها رسیده است. در این روش گاز دی‌اکسید کربن به نانولوله‌های کربنی تبدیل می‌شود.

در عصر انقلاب صنعتی، افزایش قابل ملاحظه انتشار گاز گلخانه‌ای موجب تغییر آب و هوا زمین شده است. گاز دی‌اکسید کربن موجب به دام افتادن امواج مادون قرمز شده که در نهایت گرمای زمین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل گروه‌های مختلف در سراسر جهان به دنبال ارائه روش‌های کاهش گاز دی‌اکسیدکربن هستند. افزایش انباشت این گاز در اتمسفر موجب تغییرات شگرفی در آب و هوای زمین شده است. از این رو رقابتی ۲۰ میلیون دلاری تدارک دیده شده تا به پروژه‌ای که بتواند به بهترین شکل ممکن این گاز گلخانه‌ای را از اتمسفر حذف کند، اعطا شود. C2CNT یکی از ۲۷ پروژه‌ای است که به مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها رسیده است.
در این پروژه محققان روشی برای تبدیل گاز CO2 به مواد با ارزش ارائه کردند. این گروه نشان دادند که می‌توان این گاز را به نانولوله‌کربنی تبدیل کرد که کاربرد وسیعی در الکترونیک و نانوکامپوزیت‌ها دارد. تبدیل CO2 به نانولوله کربنی خالص تأثیر شگرفی روی آب و هوای زمین خواهد داشت.
در پروژه C2CNT، دی‌اکسید کربن مستقیماً به کربنات تبدیل شده و به صورت الکتروشیمیایی و با نرخ واکنش‌های صنعتی شکافته شده و به اکسیژن و نانولوله‌کربنی تبدیل می‌شود.
نانوکامپوزیت‌ها به دلیل سبک بودن و استحکام بالا، جایگزین مناسبی برای فلزات هستند و از آنها می‌توان در خودروها و صنعت پلاستیک استفاده کرد. محققان معتقداند که رشد بازار کامپوزیت‌ها از پلاستیک پیشی خواهد گرفت. پیش از این نانوالیاف کربنی با استفاده از روش‌های گرانقیمتی نظیر لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار یا کشیدن پلیمر ایجاد می‌شدند که امکان استفاده از دی‌اکسید‌کربن به عنوان پیش‌ماده در این روش‌ها وجود نداشته است.
اما فناوری C2CNT می‌تواند در مقیاس انبوه و با استفاده از یک شیمی جدید اقدام به تبدیل CO2 با نرخ بالا به نانولوله‌های کربنی کند. این کار با هزینه بسیاری کمی قابل انجام است. این پروژه امکان استفاده از گاز دی‌اکسیدکربن را به عنوان منبع تولید یک ماده ارزشمند فراهم می‌کند.