راهکار شرکت هندی برای رفع آلودگی آب دریاچه

یک شرکت نوپا در هند راهکاری برای حل مشکل آلودگی دریاچه بلاندور ارائه کرده است. این شرکت نانومحلولی آماده دارد که موجب رفع آلودگی آب این دریاچه می‌شود.

خبر آلودگی بالای دریاچه بلاندور در هند، به‌عنوان یکی از اخبار بسیار مهم در ایالت بنگال است. این موضوع مدت‌هاست که سازمان‌های مسئول را در این ایالت درگیر کرده، اما بعد از گذشت چند سال هنوز راهکاری برای آن ارائه نشده است.
یک شرکت نوپای هندی که از مؤسسه علوم هند منشعب شده، راهکاری برای مقابله با این آلودگی ارائه داده است. این شرکت پیشنهاد استفاده از فناوری‌ نانو را برای زدودن آلودگی از این دریاچه ارائه کرده است.
کیروبا دانیل، مدیرعامل شرکت نانوسلوشنز (Nano Solutions)، می‌گوید: «سطح آلودگی این دریاچه بسیار کمتر از مقداری است که ما در پساب‌های صنعت نساجی یا داروسازی با آن مواجه هستیم؛ جایی که رنگ‌ها و آلاینده‌های مختلف نه تنها آب‌های دریاچه‌ها، بلکه آب‌های زیرزمینی را نیز آلوده می‌کنند.»
این شرکت راهکاری مبتنی بر فناوری‌ نانو ارائه کرده که در آن از کاتالیست‌ها برای زدایش مواد سمی استفاده می‌شود. در این کاتالیست از نانوخوشه‌ها و نانوذرات مس و آهن استفاده شده‌است که به دلیل مساحت سطحی بالا می‌توانند مقادیر زیادی از آلایندگی را تجزیه کرده و در کف محیط مورد نظر رسوب دهند.
بعد از این که این نانومحلول در محیط مورد نظر اعمال شد، آب باید از فیلتر شنی عبور کند. نانوذرات و نانوخوشه‌ها نیز با هم ترکیب شده و تولید ذرات میکرو و ماکرو را می‌دهند که از آنها می‌توان به‌عنوان کود شیمیایی استفاده کرد.
این فناوری توسط مسئولان این شرکت در محیط شهری مورد استفاده قرار گرفته و نظر مسئولان شهر را به خود جلب کرده است. کیروبا می‌گوید: «من یک لیتر از آب این دریاچه را برداشتم و به آن تنها یک قطره از این نانومحلول اضافه کردم. به سرعت آب شفاف شد. شهردار از ما خواست که درباره این دریاچه به آنها کمک کنیم.»
از کارخانه‌های اطراف این دریاچه خواسته شده تا فعالیت خود را متوقف کنند، اما آنها از این کار امتناع کردند. البته این شرکت گفته است که می‌تواند راهکاری برای رفع آلودگی این کارخانه از مبداء ارائه کند تا آنها هم به فعالیت خود ادامه دهند و هم دریاچه آلوده نشود.
این شرکت تاکنون ۶ بشکه از این نانومحلول را برای استفاده در دریاچه آماده کرده و منتظر اجازه مسئولان برای استفاده از آن هستند.