چه صنعتی بیشترین سهم را از بازار SEM دارد؟

صنعت نیمه‌هادی، علوم زیستی و علم مواد به ترتیب بیشترین سهم از بازار میکروسکوپ SEM را به خود اختصاص داده اند. بازار SEM با رشد ۷ درصدی به رقم ۱۸۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

به تازگی گزارشی توسط مؤسسه تکناویو (Technavio) منتشر شده که در آن بازار میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بازار این حوزه با رشد ۷ درصدی به رقم ۱۸۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ برسد.
سال ۲۰۱۶، اقتصاد جهانی شاهد رشد قابل توجهی در بخش توسعه فناوری‌های جدید نظیر فناوری‌ نانو بود. پذیرش نانومواد در محصولات به خاطر تمرکز بیشتر روی حفاظت از محیط‌زیست و افزایش کارایی انرژی بوده است. همین موضوع موجب افزایش تراکنش‌های مالی در صنعت فناوری‌ نانو شده که در نهایت این روند منجر به افزایش بازار جهانی میکروسکوپ‌های SEM شده‌است.
بیشترین کاربرد این فناوری در بخش‌های نیمه‌هادی، علوم زیستی، علم مواد و فناوری‌ نانو بوده است.
صنعت نیمه‌هادی را می‌توان بزرگترین مصرف‌کننده SEM دانست. صنعت نیمه‌هادی در حال پیشروی به سوی کوچک‌سازی بوده و ادوات الکترونیکی در حال کاهش ابعاد هستند که این موضوع نیاز به استفاده از دستگاه SEM را افزایش می‌دهد. تراشه‌های سیلیکونی یکی از محصولاتی هستند که در این صنعت به شدت نیازمند میکروسکوپ‌های SEM بوده‌اند؛ چرا که آنالیز این تراشه‌ها و مشاهده لایه‌های نیمه‌هادی روی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
علوم زیستی در رتبه دوم بزرگترین بازار مصرف SEM قرار دارد. SEM کاربردهای مختلفی در علوم زیستی داشته و مهمترین ابزار برای تصویربرداری در بخش‌های میکروبیولوژی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی و بیوشیمی است. پیشرفت‌های به دست آمده در بخش علوم زیستی موجب رشد تحقیق و توسعه شده و همین امر نیاز به تصویربرداری دقیق و با کیفیت را افزایش داده است.
سومین بازار بزرگ SEM در علم مواد است. بررسی خواص و ویژگی‌های مواد پیشرفته نیازمند ابزاری نظیر SEM است. در این صنعت، سنتز مواد پیشرفته نظیر سیمان مورد استفاده در بخش ساختمان رو به افزایش است.
این گزارش شرکت‌های بزرگ بخش SEM را معرفی کرده است:
• FEI
• Hitachi High-Technologies
• JEOL
• ZEISS