موفقیت در آزمون پیش‌بالینی کپسوله کردن DNA درون نانوذرات لیپیدی

یکی از شرکت‌های صاحب فناوری شلاته کردن DNA درون نانوذرات لیپیدی، آزمون پیش بالینی روی موش‌های آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشت. این فناوری قرار است برای تولید داروهای ضدویروسی مورد استفاده قرار گیرد.

ماتیناس بیوفارما هولدینگز(Matinas BioPharma Holdings) شرکتیی دارویی است که روی ساخت داروی ضدویروس فعالیت می‌کند. این شرکت نتایج مثبت به دست آمده از آزمون بالینی روی نانوداروی خود را در بیست و هفت‌مین کنگره بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی اروپا (ECCMID) ارائه کرده است. این نشست از ۲۲ تا ۲۵ آوریل در وین اتریش برگزار شد.
در حال حاضر پلاسمیدهای DNA برای مقاصد واکسن‌سازی به کار گرفته می‌شوند؛ هر چند لازم است موضوع ایمنی، کارایی و فناوری مناسب برای رهاسازی آنها مد نظر گرفته شود. این آزمون پیش‌بالینی به بررسی استفاده از نانوذرات بلوری لیپیدی می‌پردازد تا از آنها به‌عنوان کپسوله‌کننده اولیگونوکلئوتید مورد استفاده قرار گیرد. با این کار پلاسمیدهای DNA ایمن‌تر، کاراتر و میزان سمی‌بودن آنها کمتر می‌شود و در نهایت می‌توان آنها را از طریق دهان وارد بدن کرد؛ این کار مسیر ساخت داروهای مبتنی بر DNA را هموار می‌کند.
در این آزمون پیش‌بالینی به بررسی استفاده خوراکی از پلاسمید pCMV HIV-1 پرداخته شده‌است که حاوی ۳٫۵ میکرو یا ۱۷ میکروگرم DNA است. این دارو روی موش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته شد و نتایج آن نشان داد که پاسخ قوی در بدن موش به وجود می‌آید. بررسی‌های پیش‌بالینی نشان داد که دوزهای بالای (۵۰ میکروگرم) از DNA ساده (شلاته نشده) که از طریق دهان وارد شده روی موش‌ها بی‌اثر است. این در حالی است که دوز پایین (۳٫۵ میکروگرم) از DNA شلاته شده موجب فعال شدن آنتی‌ژن ویژه‌ای در موش‌ها شده و میزان این فعالیت مشابه زمانی است که دارو به‌صورت تزریقی وارد بدن موش شده باشد.
مانیو از محققان این پروژه می‌گوید: «فناوری شلاته کننده ما از این آزمون پیش‌بالینی موفق بیرون آمد و نشان داد که پایداری قابل توجهی دارد. سامانه نانوذرات بلوری لیپیدی در این آزمون موفق عمل کرد و ایمنی و پایداری DNA را تضمین کرد.»
این فناوری نانوذرات بلوری لیپیدی که برای کپسوله کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اختیار شرکت ماتیناس است.