ساخت کیت استخراج DNA حاوی نانوذرات مغناطیسی

یک شرکت هندی فعال در حوزه نانوزیست‌فناوری، اقدام به ساخت و عرضه کیت استخراج DNA کرده که به دلیل استفاده از نانوذرات مغناطیسی، کارایی بالا داشته و مقدار کمتری ماده اولیه نیاز دارد و در مدت زمان کمی می‌تواند DNA را استخراج کند.

مگجنوم تکنولوجیز (MagGenome Technologies) یک شرکت نوپا در هند است که در بخش نانوزیست‌فناوری فعالیت دارد. این شرکت به دنبال ساخت نانوذرات مغناطیسی و استفاده از آنها در شیمی، داروسازی، زیست‌شناسی و مهندسی است.
مگجنوم در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را در آزمایشگاه SciGenom آغاز کرد و بعد از یک سال، در سال ۲۰۱۵، به‌صورت مستقل فعالیت خود را ادامه داد.
این شرکت فناوری مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی را که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده، توسعه داده و به دنبال ساخت کیت استخراج اسیدهای نوکلئیک با استفاده از این نانوذرات است. مگجنوم اخیراً یک کیت استخراج DNA با نام تجاری XpressDNA را ساخته است.
با استفاده از این کیت می‌توان DNA را از بافت‌های تازه، یخ‌زده و حفاظت شده در اتانول بدون نیاز به سانتریفیوژ استخراج کرد. این کیت به محققان اجازه می‌دهد تا از ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم بافت در مدت زمان کمتر از یک ساعت، DNA را استخراج کنند. این کیت برای کار روی بافت‌های مغز، قلب، کبد و عضله مناسب است.
این کیت دارای مزایای متعددی است. برای مثال، برای استخراج ساده DNA دارای دستورالعمل استاندارد است و با استفاده ازمقدار بسیار کمی نمونه اولیه می‌توان DNA زیادی استخراج کرد.
این کیت نسبت به روش‌های رایج، ۱٫۵ تا ۲ برابر کارایی بالاتر دارد؛ ظرفیت اتصال نانوذرات پروتئینی ۲ برابر بیشتر از مواد رایج در بازار است. نانوذرات مغناطیسی مورد استفاده در این کیت فاقد پوشش بوده و پلیمری روی آن قرار داده نشده است. همچنین در این کیت نیاز به سانتریفیوژ کردن نیست.
این کیت برای شرکت‌های دارویی و محققان دانشگاهی ساخته شده‌است و علاوه بر آن، محصولات دیگری نظیر آنتی‌بادی و آنزیم نیز توسط این شرکت برای استفاده شرکت‌ها و صنایع تولید و عرضه می‌شود.
بیشتر این محصولات ماحصل تحقیقات این شرکت طی سال‌های اخیر است و پتنت‌های مختلفی توسط این شرکت در حال ثبت است. همچنین مقالات مختلفی با کیفیت بالا توسط محققان این شرکت منتشر شده‌است.