تولید نانوحسگر برای شناسایی فشارهای روی بدنه هواپیما

شرکت گرولتکس (Grolltex) با استفاده از روش پتنت شده‌ی انحصاری خود، موفق به تولید ارزان قیمت و انبوه گرافن با روش CVD شد. قرار است از این گرافن‌ها برای بخش دفاعی آمریکا، حسگر تولید شود.

گرولتکس (Grolltex) یکی از شرکت‌های سازنده مواد و تجهیزات پیشرفته در آمریکاست. این شرکت اخیراً اعلام کرد که ظرفیت تولید تجاری گرافن خود را افزایش داده است. برای این کار واحد تولیدی جدیدی راه‌اندازی شده که دارای اتاق تمیز کلاس ۱۰۰۰ برای تولید گرافن و محصولات مبتنی بر گرافن نظیر حسگر، پیل خورشیدی و پنجره‌های ضداشعه ایکس است.
این خط تولید جدید قادر است ورق‌های گرافنی در مقیاس تجاری و با کیفیت بالا تولید کند. این شرکت فناوری تولید خود را به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده است که با استفاده از آن امکان تولید مواد با کیفیت بالا و هزینه کم فراهم می‌شود.
فناوری مورد استفاده این شرکت در دانشگاه کالیفرنیا توسعه داده شده‌است. این شرکت چندی پیش موفق به دریافت گرنتی برای طراحی پیل خورشیدی دو طرفه شده‌است. همچنین بحث‌هایی در مورد قراردادی با بخش دفاعی آمریکا آغاز شده تا این شرکت آرایه‌ حسگری مبتنی بر گرافن برای شناسایی استرس‌های ساختاری روی هواپیما تولید کند.
شرکت گرولتکس برای تولید این محصولات از گرافن استفاده می‌کند؛ این کار با استفاده از فناوری ویژه‌ای انجام می‌شود که کاملاً با فرآیندهای استاندارد موجود در صنعت مطابقت دارد و همچنین هزینه‌های تولید آن از روش‌های موجود بسیار کمتر است.
جف درا، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: «جامعه گرافن آمریکا نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای تحقیق و توسعه در جهان دارد؛ بنابراین راه‌اندازی این خط تولید می‌تواند ظرفیت‌های داخلی گرافن CVD را در آمریکا افزایش دهد.»
در میان روش‌های تولید گرافن، روشی موسوم به CVD می‌تواند برای تولید محصول با کیفیت بالا استفاده شود؛ گرافنی که برای استفاده در صنعت الکترونیک بسیار مناسب است.
گرافن ماده‌ای با خواص منحصر به فرد است که به دلیل ویژگی‌های خود می‌تواند در حسگرها، پیل‌های خورشیدی، پوست مصنوعی، تصفیه آب و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده شود.