ساخت نمونه اولیه دستگاهی برای جداسازی نانوذرات از خون

محققانی از چند کشور مختلف نمونه اولیه دستگاه جداکننده نانوذرات از خون را ارائه کردند. آن‌ها موفق به جداسازی ۸۰ درصد از اگزوزم خون با خلوص ۹۸ درصد شدند.

نمونه اولیه دستگاهی ساخته شده که می‌توان با استفاده از آن ذرات بسیار کوچک موجود در نمونه خون را از آن جدا کرد؛ بدون این که نیاز به ارسال نمونه خون به آزمایشگاه باشد. این دستگاه با استفاده از فناوری میکروسیالی و مرتب‌سازی سلول‌ها به کمک صوت کار می‌کند. این دستگاه به زودی می‌تواند توسط محققان دانشگاهی و بخش پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده‌است تا بتواند اگزوزم‌ها را از خون جدا کند. اگزوزم به نانوذرات زیستی گفته می‌شود که از هر نوع سلول در بدن رهاسازی می‌شود. این مواد نقش بسیار مهمی در مخابرات بین سلولی و انتقال بیماری‌ها ایفا می‌کند و به مدت سه دهه موضوع تحقیقات علمی بوده است.
ابعاد بسیار کوچک اگزوزم‌ها موجب شده تا جداسازی آن‌ها از خون کاری چالش‌برانگیز باشد. در حال حاضر برای جداسازی آن‌ها از سانتریفیوژ استفاده می‌شود، به طوری که نمونه برای چند ساعت و حتی چند روز درون سانتریفویژ قرار داده می‌شود که اغلب موجب آسیب دیدن اگزوزم‌ها می‌شود. همچنین با این روش تنها بخش بسیار کوچکی از اگزوزم‌ها از خون جدا می‌شود.
محققان دانشگاه پترزبورگ با همکاری پژوهشگرانی از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه صنعتی نانیانگ با ساخت نمونه اولیه این دستگاه، موفق به انجام این کار شدند. این دستگاه به‌صورت خودکار می‌تواند تنها در یک مرحله، اگزوزم‌ها را از سیال زیستی جداسازی کند که این کار با سرعت و کارایی بالایی صورت می‌گیرد.
از این ابزار می‌توان به‌عنوان دستگاهی برای تشخیص و رصد شرایط بیمار استفاده و درباره بیماری‌هایی نظیر سرطان قضاوت کرد.
این دستگاه می‌تواند ذرات درشت را وارد یک مسیر و ذرات بسیار کوچک را وارد مسیر جداسازی دیگری کند. در نهایت ۸۰ درصد از اگزوزم‌ها با خلوص ۹۸ درصد از نمونه خون جداسازی می‌شود، در حالی که در روش‌های فعلی تنها ۵ تا ۴۰ درصد از اگزوزم‌ها جداسازی می‌شوند.