لباس‌هایی که زخم‌های اگزما را درمان می‌کنند

پژوهشگران پرتغالی موفق به افزودن نانوکپسول به لباس شدند تا با رهاسازی ترکیبات دارویی و مکمل‌های مغذی به درمان اگزمای پوست و شادابی بیشتر آن کمک کنند. این نانوکپسول‌ها به‌صورت دائمی روی البسه باقی می‌مانند و با شستن از بین نمی‌روند.

با بالاتر رفتن سن،د، پوست‌ انسان حساس‌تر می‌شود و به مراقبتهای بیشتری نیاز دارد. محققان مرکز مواد هوشمند و فناوری‌ نانو در پرتغال موفق به ارائه فناوری شدند که در آن نانوکپسول‌هایی درون تار و پود لباس قرار داده می‌شود تا به درمان امراض پوستی کمک کند.
معمولاً با افزایش حساسیت پوست، عفونت‌های باکتریایی که منجر به بیماری‌هایی نظیر اگزما می‌شود، دردناک‌تر می‌شود. روش‌های رایج برای درمان این بیماری، استفاده از عوامل آنتی‌باکتریال است، اما این روش نیز اثرات منفی به دنبال دارد.
برای حل این مشکل پروژه‌ای موسوم به SKHINCAPS در اتحادیه اروپا تعریف شده که هدف از آن ترکیب فناوری‌ نانو و روغن گیاهی برای درمان مشکلات پوستی است. در این روش روغن گیاهی مورد نظر درون کپسولی قرار داده می‌شود تا روی پوست محتویات خود را رهاسازی کند. این روغن منجر به از بین رفتن باکتری و عوامل عفونت می‌شود. این نانوکپسول‌ها به محض آسیب روی پوست و بروز عفونت به سرعت وارد عمل شده و به‌ شکل مؤثری مشکل پوست را حل می‌کنند.
این گروه تحقیقاتی اقدام به اتصال نانوکپسول به لباس کردند. برای این کار از پیوند کووالانسی استفاده می‌شود که یکی از قوی‌ترین پیوندها در طبیعت است. این کپسول‌ها حتی در ماشین لباس‌شویی نیز در امان هستند و البته با چشم غیرمسلح قابل روئیت نیستند.
تا زمانی که لباس را بتوان پوشید، این نانوکپسول‌ها در آن وجود داشته و نسبت به عفونت به وجود آمده روی پوست، محتویات خود را رهاسازی می‌کنند. با استفاده از این روش می‌توان مشکلات اگزمای پوست را رفع کرد. این بیماری معمولاً در اثر استرس یا دیابت یا کهولت سن به‌وجود می‌آید و به شدت به عفونت حساس است.
این نانوکپسول‌ها حاوی پارافین هستند؛ واکسی طبیعی که قابلیت جذب انرژی را دارد و متناسب با شرایط محیط می‌تواند بدن را گرم یا خنک نگه دارد.
همچنین می‌توان درون این نانوکپسول‌ها، روغن، ویتامین و آنتی‌اکسیدان وارد کرد تا روی پوست اثر مثبت داشته باشد. امکان استفاده از ترکیبات ضدچروک نیز درون این کپسول‌ها وجود دارد.