فناوری تراشه ۱۰ نانومتری اینتل در مقابل فناوری ۱۴ نانومتری

شرکت اینتل در نشستی نشان داد که فناوری تراشه ۱۰ نانومتری این شرکت کارایی انرژی بالاتری نسبت به فناوری ۱۴ نانومتری دارد.

چندی پیش اینتل در مراسمی اقدام به ارائه توضیحاتی درباره توسعه فناوری تراشه‌ها در این شرکت کرد. این مراسم که در واقع روز فناوری و تولید نام داشت، به جای آمریکا در چین برگزار شد. در این رویداد شرکت اینتل به ارائه اطلاعاتی درباره فناوری ۱۰ نانومتری خود پرداخت؛ فناوری که قرار است در آینده نزدیک وارد بازار شود.
در ماه مارس، اینتل تصویر زیر را به نمایش گذاشت که در آن نسل سوم فناوری ۱۴ نانومتری موسوم به ۱۴++ عملکرد بهتری نسبت به فناوری ۱۰ نانومتری تازه وارد این شرکت داشت. ۱۴++ حتی از نسل دوم فناوری ۱۰ نانومتری نیز عملکرد بهتری داشت.
این اسلاید نشان می‌دهد که فناوری‌های ۱۰ نانومتری ظرفیت دینامیک کمتری نسبت به همتایان ۱۴ نانومتری خود دارند. آنچه که اینتل در نشست چین نشان داد، این بود که چگونه ظرفیت دینامیکی و عملکرد ترانزیستور را می‌توان به صورت وات تفسیر و مقایسه کرد. درصورت تبدیل این دو عامل به وات، می‌توان کارایی این دو فناوری را مقایسه کرد.
filereader.php?p1=main_7fc56270e7a70fa81

با انتشار این اسلاید اینتل توانست عملکرد بر حسب وات را برای هر دو فناوری ۱۰ و ۱۴ نانومتری نمایش دهد. این اسلاید نشان می‌دهد که فناوری ۱۴++ نانومتری شرکت اینتل اندکی عملکرد ترانزیستور بالاتری نسبت به همتایان ۱۰ نانومتری خود یعنی ۱۰+ و ۱۰++ دارد، اما این فناوری مصرف انرژی بالاتری نیز دارد. این مصرف بیشتر انرژی نمایانگر این حقیقت است که این فناوری کارایی انرژی کمتری نسبت به نسل اول فناوری ۱۰ نانومتری داشته و قدر مسلم از نسل دوم و سوم این فناوری نیز کارایی کمتری خواهد داشت.
در نتیجه می‌توان گفت که فناوری ۱۰ نانومتری شرکت اینتل درصورت وارد شدن به محصولات می‌تواند کارایی انرژی را در آن‌ها بهبود دهد. البته هنوز اینتل تاریخ دقیقی برای ارائه این فناوری ارائه نکرده و مشخص نیست که چه زمانی شاهد استفاده از فناوری ۱۰ نانومتری در محصولات خواهیم بود.