نتایج مثبت آزمون بالینی روی نانوذرات مبتنی بر گیاه شاهدانه

نتایج آزمون پیش‌بالینی روی نانوداروی ژل مانند شرکت اینمد فارماکیوتیکالز نشان داد که این فناوری می‌تواند برای رهاسازی مستمر دارو در چشم مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت اینمد فارماکیوتیکالز (InMed Pharmaceuticals) یکی از شرکت‌های دارویی است که در حوزه تحقیق و توسعه دارویی تخصص دارد. اینمد اخیراً اعلام کرد که نتایج آزمون‌های پیش‌بالینی این شرکت که با کمک دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده موفقیت‌آمیز بوده است.
این شرکت برای اولین بار اقدام به آزمایش روی نانوذرات کانابینوئید با استفاده از هیدروژل کرده است تا از آن برای درمان بیماری‌های مرتبط با چشم استفاده کند. این دارو که برای درمان مشکلات لنز و قرنیه ساخته شده، از گیاه شاهدانه گرفته شده است. آزمون پیش‌بالینی انجام شده روی این دارو ظرفیت آن را برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها تأیید می‌کند. برای مثال، از این فناوری می‌توان برای بسته‌بندی نانوذرات دارویی استفاده کرد. این آزمایش‌ها نشان داد که این فناوری می‌تواند برای رهاسازی دارو به بافت هدف مورد استفاده قرار گیرد.
معمولاً داروهای مربوط به چشم با پلک زدن از چشم شسته شده و دفع می‌شوند. این نانودارو به شکلی طراحی شده که یک پوشش نازک و یکنواخت با ساختاری شبیه به ژل ایجاد می‌کند و سطح قرنیه را می‌پوشاند؛ بنابراین می‌تواند برای رهاسازی آهسته و طولانی مدت از آن استفاده کرد. در این روش، ژل دارو را به دورن قرنیه می‌فرستد و پلک زدن مانع از آزادشدن مستمر دارو نمی‌شود. این گروه نشان دادند که با استفاده از این فرمولاسیون می‌توان دارو را سه برابر بیشتر از حالت عادی به چشم وارد کرد.
اریک آدام، مدیرعامل شرکت اینمد، می‌گوید: «نتایج این پروژه از آن جهت بسیار مهم است که قابلیت‌های فناوری دارویی مبتنی بر کانابینوئید را تأیید می‌کند. نتایجی شبیه به این، به همراه فناوری پتنت شده ما و همچنین لیستی از مقالات منتشر شده در این حوزه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در مسیر تبدیل شدن به یک پیشرو در این صنعت قرار بگیریم.»
اینمد در حوزه توسعه سامانه‌های رهاسازی دارو تحقیق می‌کند و فعالیت‌های توسعه‌ای تجاری مختلفی برای چند محصول مختلف دارد.