نتایج مثبت نانودارویی که عوارض پرتودرمانی را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های شرکت هیومنتیکس (Humanetics) روی نانوداروی موسوم به BIO 300 نشان می‌دهد که این نانودارو می‌تواند عوارض جانبی پرتودرمانی را در موش‌های مبتلا به سرطان پروستات کاهش داده و رشد تومور را نیز کم کند.

تحقیقات اخیر روی نمونه‌های حیوانی نشان می‌دهد که Bio 300 می‌تواند رشد تومور سرطانی را کاهش دهد و روی کاهش نوعی از ناتوانی‌های آقایان نیز تأثیر مثبت داشته باشد.
بسیاری از آقایان مبتلا به سرطان پروستات که در معرض پرتو درمانی قرار می‌گیرند، دچار اثرات جانبی مختلفی می‌شوند که در نیمی از آن‌ها مشکلات بخش تولید مثلی مشاهده می‌شود. در حال حاضر هیچ روش تأیید شده FDA برای حل این مشکلات وجود ندارد.
BIO 300 که در واقع نانو جنیستین است، توسط شرکت هیومنتیکس ساخته شده است تا میزان سمیت ایجاد شده در اثر پرتودرمانی را کاهش دهد. این نانودارو برای درمان انواع مختلف سرطان‌ها قابل استفاده است. در حال حاضر آزمون بالینی این دارو روی بیماران مبتلا به نوعی سرطان ریه مورد آزمایش قرار گرفته است؛ بیمارانی که برای درمان از شیمی‌درمانی و رادیو درمانی استفاده کرده‌اند.
این دارو توسط شرکت هیومنتیکس مورد ارزیابی قرار گرفته تا مشخص شود چقدر روی کاهش اثرات جانبی رادیودرمانی بر نعوظ در این بیماران تأثیر گذار بوده است.
نتایج منتشر شده توسط این شرکت در حاشیه نشست سالانه انکولوژی تابشی ASTRO و انجمن تحقیقات تابش (RRS) نشان می‌دهد که استفاده از این دارو، قبل و بعد از پرتودرمانی، می‌تواند موجب بهبود نعوظ در مدل‌های حیوانی شود.
نتایج این تحقیقات در قالب مقاله‌ای با عنوان Treatment With Nano-Genistein for the Prevention of Radiation-Induced Erectile Dysfunction ارائه شده است. در این پروژه از این دارو روی مدل‌های موش استفاده شده است؛ موش‌هایی که مبتلا به سرطان پروستات هستند و برای بهبود در معرض پرتودرمانی قرار می‌گیرند. این موش‌ها سه روز پیش از آغاز پرتودرمانی، از این نانودارو استفاده کرده و تا ۱۴ روز مصرف این دارو ادامه داشته است.
این گروه نشان دادند که این نانودارو علاوه برکاهش اثرات جانبی پرتودرمانی، موجب کاهش رشد تومور نیز شده است. با توجه نتایج مثبت آزمون بالینی، این شرکت در حال آماده شدن برای انجام آزمون بالینی انسانی در سال ۲۰۱۸ است.