سرمایه‌گذاری امارات در انگلستان در بخش گرافن

شرکت مصدر در امارات سرمایه‌گذاری جدیدی در انگلستان آغاز کرده است. این شرکت بخشی از هزینه ساخت و راه‌اندازی مرکز تحقیقات گرافن را در دانشگاه منچستر به عهده گرفته است.

مصدر (Masdar) یکی از شرکت فعال در حوزه انرژی در ابوظبی است که روی فناوری‌های جدید نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. اخیراً مرکز تحقیقاتی جدیدی در دانشگاه منچستر راه‌اندازی شده که نام این شرکت روی آن نقش بسته است. دلیل این امر حمایت مالی مصدر از ساخت و راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی است که قرار است روی گرافن کار کند. سرمایه‌گذاری روی ساخت چنین مرکزی، یکی از همکاری‌های مشترک میان امارات و انگلستان محسوب می‌شود که در جشن راه‌اندازی آن نمایندگانی از دولت امارات و انگلستان حضور داشتند.
محمد جمال الرماحی از مدیران اجرایی این شرکت می‌گوید: «شرکت مصدر با سرمایه‌گذاری روی ساخت مرکز نوآوری مهندسی گرافن، در مسیر کشف و استفاده عملی از گرافن گام برمی‌دارد. این مرکز که از این پس با نام مصدر شناخته خواهد شد، روی رهیافت‌های عملی استفاده از گرافن متمرکز است. این مرکز روی توسعه کاربردهای گرافن کار کرده و تلاش خواهد داشت تا یافته‌های آزمایشگاهی به کاربردهای صنعتی تبدیل شود. این مرکز تحقیقاتی از راهبردهای کسب و کار مصدر حمایت خواهد کرد که این موضوع در نهایت موجب بهبود اقتصاد دانش‌بنیان امارات متحده عربی خواهد شد.»
دام نانسی روتول، از مدیران دانشگاه منچستر می‌گوید: «ما از حامیان مالی ساخت این مرکز تشکر می‌کنیم که با سرمایه‌گذاری خود موجب راه‌اندازی مرکزی شدند که می‌تواند فرصت‌های زیادی ایجاد کند.»
این مرکز موجب تحکیم همکاری میان بخش‌های تحقیقاتی و صنعتی میان دو کشور امارات و انگلستان در بخش گرافن و مواد دو بعدی خواهد شد.
تحقیقات در این مرکز روی سه حوزه مختلف متمرکز خواهد بود. حوزه اول، توسعه فوم‌های چاپ سه بعدی برای استفاده در صنایعی نظیر روبات و هوافضا، حوزه دوم پروژه‌های مربوط به استفاده از گرافن در غشاء‌های تبادل یون برای تصفیه و یون‌زدایی از آب و حوزه سوم تولید جوهرهای حاوی گرافن است که می‌تواند در بخش‌هایی نظیر دفاعی و انرژی مورد استفاده قرار گیرد.