ارائه روشی برای تولید ورق‌های کوانتومی با کارایی بالا

محققان چینی روشی برای تولید ورق‌های کوانتومی با بازدهی بالا ارائه کردند. این روش در عین سادگی منجر به تولید ورق‌هایی بدون نقص ساختاری می‌شود.

طی ده سال گذشته توجه زیادی به‌سوی مواد دوبعدی جلب شده‌است و اخیراً مواد دوبعدی با ابعاد کاهش یافته نظیر نانوروبان‌ها، نقاط کربنی و ورق‌های کوانتومی مورد توجه فرار گرفته‌اند. ورق‌های کوانتومی نه تنها ویژگی‌های مواد دوبعدی را به‌همراه دارند، بلکه از خواص کوانتومی نیز بهره‌مند هستند.
تاکنون روش‌های محدودی برای تولید انبوه ورق‌های کوانتومی ارائه شده‌است. مقاله‌ای با عنوان “High-Yield Production of MoS2 and WS2 Quantum Sheets from Their Bulk Materials در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است که در آن محققان چینی راهبردی برای تولید ورق‌های کوانتومی از جنس دی‌سولفید مولیبدن و دی‌سولفید تنگستن ارائه کرده‌اند. این ورق‌ها فاقد نقص ساختاری هستند، در حالی که ورق‌هایی که با روش‌هایی نظیر اولتراسونیک تولید می‌شوند از نقص ساختاری برخوردار هستند.

filereader.php?p1=main_0cc175b9c0f1b6a83

در این پروژه محققان به جای استفاده از آسیاب تر، از روش آسیاب خشک استفاده کردند تا میزان پودر شدن ماده‌ی ‌توده‌ای را به‌ حداکثر برسانند. اضافه کردن نمک‌های معدنی نظیر کلرید سدیم به این فرآیند نیز نقش مهمی در نتیجه کار دارد.
این روش آسیاب گلوله‌ای مبتنی بر نمک موجب تبدیل فرآیند پودر شدن به سطح جدیدی می‌شود، به‌طوری که محصول ورقه‌ای با ساختاری بی‌نقص به‌دست می‌آید. این محصول بعد از فیلتراسیون و سانتریفیوژ کردن و دیسپرس کردن در محلول متیل پیرولیدن ایجاد می‌شود.
فرآیند تک‌چرخه‌ای برای تولید ورق‌های کوانتومی دی‌سولفید مولیبدن و دی‌سولفید تنگستن از مواد توده‌ای نیاز است که بهره واکنش به‌ترتیب ۲۵٫۵ و ۲۰٫۱ درصد وزنی می‌باشد. این رقم بیش از ۱۰ برابر بازدهی دیگر روش‌هاست. در واقع یکی دیگر از مزیت‌های این روش، امکان تولید با کارایی بالا نسبت به دیگر روش‌ها است.