نانوذراتی که هم تومور را شناسایی و هم از بین می‌برند

محققان نانوذرات پلیمری ساختند که قادر است در تومور سرطانی تجمع یافته و آنها را درخشان کند. با شناسایی محل تومور، پرتوهای مادون قرمز به آن تابیده شده و این امواج توسط نانوذرات به گرما تبدیل شده و سلول سرطانی از بین می‌رود.‌

یکی از مشکلات مهم در درمان سرطان، شناسایی محل تومورهای کوچک است که بتوان قبل از تکثیر آنها را از بین برد.
برای حل این مشکل محققان مرکز پزشکی بابتیست فارست ویک اقدام به ساخت نانوذرات فلورسانسی کردند که قادر به یافتن تومور است. این نانوذرات به محض ورود به تومور آن را درخشان می‌کند. با تابش پرتو مادون قرمز به این نانوذرات می‌توان آنها را وادار به گرم شدن کرد که این گرما برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نانوذرات که به ذرات پلیمری دهنده و گیرنده هیبریدی یا H-DAAPs شهرت دارد می‌تواند با موفقیت محل سلول‌های سرطان پستان را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرد. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.
نیکول لوی پولی چانکو از محققان این دانشگاه می‌گوید: «در این پروژه ما به شکل غیرمنتظره‌ای دریافتیم که این نانوذرات می‌تواند درون تومور سرطان جای بگیرند بدون این که هیچ ترکیبی برای هدف‌گیری سلول سرطانی استفاده شده باشد. تجمع مقادیر زیادی از H-DAPPs درون تومور این شرایط را ایجاد می‌کند که بتوان تومور را مشاهده کرد. ما می‌توانیم مشخص کنیم که نور برای ایجاد گرما دقیقا باید به کجا تابید شود تا سلول سرطانی از بین برود.»
تحقیقاتی که پیش از این انجام شده به تولید نانوذراتی ختم شده که می‌تواند تومور را شناسایی کند یا دارو را به محل تومور حمل کند. اما این گروه تحقیقاتی ذراتی ساختند که بتواند تابش مادون قرمز را جذب کند و گرما ایجاد نماید.
چانکو می‌افزاید: «بسیار هیجان‌انگیز است که بتوان پلیمری با قابلیت ایجاد گرمایش را با پلیمری با قابلیت نشر نور ترکیب کرد و در نهایت از ماده نهایی برای شناسایی و درمان به روش گرمایی استفاده کرد.»
H-DAPPs از جنس پلیمرهای رسانا بوده که ابعادی کمتر از ۱۰۰ نانومتر دارند. ابعاد کوچک و ترکیب شیمیایی نرم آنها موجب می‌شود تا بتوانند به راحتی در جریان خون حرکت کنند.