تولید نانوکودی برای افزایش رشد گیاه

پژوهشگران موفق به ساخت نانوکودی شدند که اثربخشی بیشتری نسبت به کودهای رایج دارد. میزان مصرف این نانوکود، یک‌سوم‌ کودهای معمولی بوده و نرخ رشد گیاه را ۲۶ درصد افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه واشینگتون موفق به تولید کود نانوکامپوزیتی شدند که نسبت به کودهای رایج عملکرد بهتری دارد. این کودها روی رشد گیاهان تأثیر بیشتری داشته و تناوب مصرف کمتری نسبت به کودهای معمولی دارند. توسعه این فناوری می‌تواند به حل مشکل استفاده بیش از حد از کودها و آلودگی آب کمک شایانی کند.
پراتیم بیسواز از محققان این پروژه، نانوکامپوزیتی حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم، روی و تیتانیم ساخته است. این ذرات دارای ابعاد متفاوتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر هستند. با توجه به افزایش رشد جمعیت جهان، باید رشد تولید مواد غذایی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود. برای این کار باید از راهبردهای جدید استفاده کرد. استفاده از این نوع کودها، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند نرخ تولید مواد غذایی را افزایش دهد.
نتایج یافته‌های این گروه نشان داد که استفاده از این نوع کودهای نانوکامپوزیتی می‌تواند رشد گیاهان را ۲۶ درصد نسبت به کودهای رایج افزایش دهد. از سوی دیگر استفاده از فناوری‌ نانو موجب شده تا مصرف کود به شدت کاهش یابد، به‌طوری که مصرف این کودها یک‌سوم کودهای رایج است. نکته دیگر آن است که کودهای رایج ابعاد درشتی دارند و تولید این گرانول‌های بزرگ نیاز به انرژی بالایی دارد. این درحالی است که کودهای نانوکامپوزیتی از ابعاد کوچکتری برخوردار بوده و سنتز آن‌ها مصرف انرژی کمتری در پی دارد.
از کودهای هوشمند به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به افزودن در حین کاشت دانه به همراه مواد مغذی و ترکیبات ضد میکروب اشاره کرد. این نانوکودها را می‌توان به خاک نیز افزود.
نتایج به‌دست آمده بسیار رضایت‌بخش بوده، هرچند که دغدغه‌های ایمنی هنوز در مورد این نوع محصولات وجود دارد. به همین دلیل لازم است به‌صورت پایلوت این محصول مورد استفاده قرار گیرد تا اثرات جانبی آن مشخص شود. البته محققان این پروژه معتقداند که این نانوکود از ایمنی بالایی برخوردار بوده و نسبت به کودهای رایج آلایندگی کمتری دارد.