ترکیب نانولوله‌کربنی و کاغذ برای تولید ابزار تشخیص بیماری

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ نانو با استفاده از نانولوله‌های کربنی و قرار دادن آن روی کاغذ موفق به ساخت ابزار تشخیصی شده که با هزینه کم و سرعت بالا امکان شناسایی برخی بیماری‌ها نظیر مالاریا یا ایبولا را فراهم می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها به دنبال توسعه فناوری‌ نانو به‌منظور افزایش رفاه هستند. شرکت راشفورد نانوبیومدیکال اینسترومنتز (Rushford NanoBiomedical Instruments) نیز در این مسیر گام برمی‌دارد، شرکتی که زیر نظر مؤسسه فناوری راشفورد فعالیت دارد.
کیوین کلانگودت از مدیران این شرکت می‌گوید که شرکت راشفورد قصد خلق دنیای جدیدی ندارد، بلکه به دنبال توسعه فناوری است که مدت‌ها گروه‌های مختلف روی آن کار می‌کنند. این شرکت قصد دارد تا ابزاری برای آزمایش بیماری‌ها تولید کند. وی می‌افزاید: «ما قصد نداریم که چرخ را دوباره اختراع کنیم، برخی گروه‌ها روی این فناوری سال‌ها کار کرده‌اند و ما می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم.»
یکی از چالش‌های محققان، استفاده از نانولوله‌کربنی در کاربردهای مختلف است. تیم راشفورد برای این کار راهکاری یافته که بسیار ساده‌تر می‌توان نانولوله‌های کربنی را مورد استفاده قرار داد. در این روش، نسبت به دیگر راهبردها، نانولوله‌ها سریع و ساده استفاده می‌شوند. این یافته موجب هموار شدن مسیر توسعه فناوری مورد نظر آن‌ها شده است.
کلانگودت می‌گوید: «ما در ابتدا قصد داشتیم روی بیماری CWD کار کنیم، اما بعد دریافتیم که این روش را می‌توان برای بیماری‌های دیگر نظیر مالاریا و ایبولا نیز به کار برد.»
محققان برای انجام این آزمایش، نانولوله‌های کربنی را به‌صورت شیمیایی روی سطح یک کاغذ قرار دادند. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که تنها قرار دادن نمونه خون بیمار روی کاغذ برای شناسایی کافی است. روی این کاغذ برخی آنزیم‌ها وجود دارد که با اعمال جریان الکتریکی از میان آن، امکان خوانش نتیجه وجود دارد.
در حال حاضر برای انجام چنین آزمایشی به یک روز زمان و ابزاری به قیمت ۷۵ هزار دلار نیاز است. اما این روش جدید شرکت راشفورد تنها ۲۰ دقیقه زمان نیاز داشته و هزینه‌ی کمتر از ۱۰۰۰ دلار است. از آنجایی که فناوری‌ نانو به کار گرفته شده است، فرآیند بسیار تمیز است. به اعتقاد مسؤلان این شرکت، عملکرد این فناوری دو برابر بهتر از فناوری‌های رایج است.