بازار ۱۲۵ میلیارد دلاری فناوری‌ نانو در سال ۲۰۲۴

براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، بازار فناوری‌ نانو در سال ۲۰۲۴ به رقم ۱۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. الکترونیک بیشترین سهم را در این حوزه داشته و در میان نانوساختارها نیز نانوذرات بیشترین استفاده را دارد.

اخیراً گزارشی با عنوان « Global Nanotechnology Market (by Component and Applications), Funding & Investment, Patent Analysis and 27 Companies Profile & Recent Developments – Forecast to 2024» منتشر شده که در آن به بازار فناوری‌ نانو پرداخته شده‌است.

براساس اطلاعات این گزارش، بازار فناوری‌ نانو تا سال ۲۰۲۴ به رقم ۱۲۵ میلیارد دلار می‌رسد. در بخشی از این گزارش به عوامل مؤثر در توسعه‌ی فناوری‌ نانو طی چند سال آینده پرداخته شده‌است. در این بخش عواملی نظیر توسعه‌ی فناوری، افزایش حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری‌های بخشی خصوصی در تحقیق و توسعه، رشد تقاضا برای کوچک شدن ادوات و ایجاد ائتلاف راهبردی میان کشورها از جمله دلایل رشد بازار این حوزه قلمداد شده‌است.

در این گزارش نانومواد با ۸۵ درصد، بالاترین سهم بازار فناوری‌ نانو را به خود اختصاص داده‌اند. نانوابزارها دومین جایگاه را در سهم بازار فناوری‌ نانو دارند. در میان نانوابزارها نیز نانولیتوگرافی بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌است.

در میان کاربردهای مختلف، الکترونیک، انرژی و زیست‌پزشکی در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. این سه کاربرد، بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار فناوری‌ نانو را دارند. بیشترین کاربرد فناوری‌ نانو در حوزه‌ی الکترونیک است و بعد از آن انرژی در جایگاه دوم و زیست‌پزشکی نیز بر جایگاه سوم تکیه زده‌اند.

صنعت لوازم آرایشی یکی از اولین حوزه‌هایی است که فناوری‌ نانو را پذیرفت. کاربردهای دفاعی فناوری‌ نانو نیز ارزشی در حد ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ داشته است. خودروسازی ۵ درصد از سهم بازار جهانی فناوری‌ نانو را به خود اختصاص داده‌است.