الهام از بال پروانه برای ساخت نانوپوشش ضد‌انعکاس

پژوهشگران با الهام از بال پروانه موفق به ساخت نانوپوشش ضدانعکاس شدند. این پوشش حاوی ستون‌هایی به قطر ۱۰۰ نانومتر است.

بال پروانه به دلیل وجود خواص نوری ویژه‌ای که دارد، الهام‌بخش دانشمندان برای توسعه فناوری‌های مختلف بوده‌است. اخیراً محققان موفق شدند با الهام از بال پروانه، پوشش ضدانعکاسی ارائه کنند که برای تولید چشم‌ مصنوعی بسیار ایده‌آل است.

بیماری آب مروارید موجب فشار به چشم شده و در نهایت کوری فرد را به همراه دارد. این بیماری با آسیب‌زدن به عصب چشم مشکلاتی نظیر نابینایی ایجاد می‌کند. برای کاهش این فشار، راهکارهایی وجود دارد، اما این راهکارها باید زمانی که اولین نشانه‌های فشار در چشم دیده شد، به کار گرفته شود. متأسفانه بیشتر بیماران مبتلا به آب مروارد تنها دو بار در سال و آن هم در مطب دکتر اقدام به بررسی فشار روی چشم می‌کنند.

برای حل این مشکل محققان کلتک به رهبری هیوک چو، اقدام به توسعه‌ی ابزاری طبل‌شکل کردند که به‌صورت دائمی در چشم قرار داده می‌شود. سطح این ابزار نسبت به فشار وارد شده بر چشم عکس‌العمل نشان می‌دهد و با استفاده از یک ابزار خارجی که عمق چشم را رصد می‌کند، می‌توان میزان فشار بر چشم را اندازه‌گیری کرد. این ابزار به‌گونه‌ای طراحی شده که بیمار می‌تواند در منزل به صورت متناوب آن را مورد استفاده قرار دهد.

متأسفانه این ابزار باید دقیقاً در زاویه‌ی ۹۰ درجه نسبت به سطح ایمپلنت قرار گیرند، در غیراین‌صورت نور منتشر شده توسط دستگاه خارجی نمی‌تواند ابزار کاشته شده را روشن کند و اندازه‌گیری دقیقی صورت گیرد. برای حل این مشکل محققان از بال پروانه کمک گرفتند.

آن‌ها پوششی ضدانعکاسی ساختند که از هر زاویه‌ای می‌توان به آن نگاه کرد. روی سطح این پوشش، ستون‌هایی با قطر تقریبی ۱۰۰ نانومتر وجود دارد که در فاصلهی ۱۵۰ نانومتری از هم قرار گرفته‌اند. این ستون‌ها نور ورودی را صرف نظر از این که از چه زاویه‌ای وارد شده‌باشند، به‌صورت مستقیم عبور می‌دهند.

با قرار دادن این پوشش روی سطح قطعهی کاشته شده در چشم، مشکل زاویه ۹۰ درجه حل می‌شود. این ستون‌ها از جنس نیترید سیلیکون بوده و آبدوست هستند.

نتایج این پروژه در نشریهی Nature Nanotechnology به‌چاپ رسیدهاست.