تقدیر از برگزیدگان چالش نوآوری نانو با موضوع کاهش نفوذپذیری هوا در تایر خودرو

با حضور مدیرعامل شرکت کویرتایر و مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، مراسم تقدیر و اعطای جوایز ۲۰۰، ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریالی ۳ تیم برگزیده چالش نوآوری کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو برگزار شد.

سومین چالش نوآوری نانو با عنوان « کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو » بنا به درخواست شرکت «کویرتایر» به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر تایر زمستان سال ۱۳۹۵ آغاز شد. مساله و هدف محوری این چالش نوآوری «ارائه راهکاری برپایه فناوری نانو برای افزایش مقاومت تایر خودرو در برابر نفوذ هوا همزمان با کاهش ضخامت و وزن لایه داخلی تایر» است. در جریان ثبت‌نام این چالش بیش از ۴۰ تیم به ارائه طرح پیشنهادی خود پرداختند. با انجام ارزیابی‌های اولیه طرح‌های دریافتی و نیز پس از برگزاری جلسات داوری حضوری نهایتا ۶ تیم به مرحله دوم این چالش (ساخت نمونه اولیه) راه یافتند. طی ۶ ماه مرحله دوم چالش، تیم‌ها‌ به ساخت و بهینه‌سازی نمونه اولیه‌ای ازطرح خود پرداختند. در جریان این فرآیند علاوه بر پرداخت کمک‌هزینه نقدی، به هریک از تیم‌ها بخشی از مواد اولیه ساخت نمونه ارائه شد و با اختصاص اعتبار ویژه شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو هزینه انجام آزمایشات لازم نیز پرداخت شد. در پایان این مرحله نتایج و عملکرد هر تیم از نظر فنی و توجیه اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتا ۳ تیم برتر انتخاب شدند.

با مشخص شدن تیم‌های برتر نهایی، طی مراسمی با حضور مهندس زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر و دکتر رضا اسدی‌فرد مدیرکارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، از اعضای هر یک از این سه تیم تقدیر به‌عمل آمد و مطابق با فراخوان اولیه چالش جوایز ۲۰۰، ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریالی به طور مشترک از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت کویرتایر پرداخت شد و اعضای تیم‌های مورد تقدیر قرار گرفتند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

نام و عناوین طرح‌های سه تیم برتر در این چالش به شرح زیر است:

·        تیم اول چالش: دکتر سید امین رونقی و دکتر الهه اسماعیلی از دانشگاه صنعتی بیرجند

عنوان طرح: جایگزینی بخشی از مواد پرکننده آستر داخلی تایر با  نانو ساختارهای آلی رس

·        تیم دوم چالش: دکتر جواد حیدریان، دکتر زحل صفایی و دکتر علیمراد رشیدی از پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نانوفناوری زاگرس ایرانیان

عنوان طرح: ساخت نانوکامپوزیت الاستومر (لاستیک)/ نانولوله کربنی جهت انسداد منافذ

·        تیم سوم چالش: دکتر مجید رضایی آبادچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو، مهندس علی بدیع‌پور و مهندس فرید معماریان محمدی

عناون طرح: کاهش نفوذ پذیری هوا از لایه داخلی تایر خودرو با استفاده از نانوذرات رس

هم‌اکنون با پایان یافتن مرحله دوم چالش و مشخص شدن نتایج عملکردی هر تیم در مرحله نمونه آزمایشگاهی، طی توافقی صورت گرفته جهت ادامه همکاری تیم‌ها با شرکت کویرتایر، هر تیم می‌بایست تا جهت ارزیابی عملکرد نمونه نهایی در آزمون‌های تکمیلی بر روی تایر، نمونه لازم جهت تولید تایرها را طی یک چاچوب زمانی معین ارائه نماید. بر طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته نتایج تست‌های صنعتی تا پایان خرداد اعلام خواهد شد و پس از آن تایرها به عنوان محصول تجاری نهایی برای تست جاده تولید خواهند شد. در نهایت با تایید عملکرد تایرهای تولیدی تیم یا تیم‌های برگزیده به منظور توسعه و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه و ورود محصول به بازار به همکاری خود با شرکت کویرتایر ادامه خواهند داد.