استفاده از نانومحصولی که جای کود و آفت کش را می‌گیرد

یک شرکت هندی نانومحصولی به وزارت کشاورزی این کشور معرفی کرده است که موجب افزایش کارایی محصولات کشاورزی و کاهش مصرف کودها و آفت‌کش‌ها می‌شود. این محصول که عملکرد آن تأیید شده، قرار است توسط کشاورزان ایالت راجاستان استفاده شود.

وزارت کشاورزی ایالت راجاستان هند قصد دارد نانومحصولی با هدف کاهش استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی و افزایش بهره تولید به کشاورزان این منطقه معرفی کند وزیر کشاورزی، پرابو لاسینی، می‌گوید که پیش از توزیع این محصول در حجم انبوه میان کشاورزان، این نانومحصول مورد آزمایش قرار گرفته است.

لاسینی می‌گوید: «یک شرکت خصوصی فعال در حوزه‌ی فناوری‌ نانو تولید کننده این محصول عاری از آفت‌کش است. این محصول نیاز به استفاده از کود را کاهش داده و در عین حال کارایی تولید را افزایش می‌دهد. این محصول اخیراً توسط این شرکت معرفی شده که من به دانشگاه کشاورزی دستور دادم که آن را در مراکز تحقیقاتی استفاده کنند تا نتایج به‌کارگیری آن مشخص شود.»

وزارت کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که به‌ دنبال استفاده از فناوری‌ نانو است تا با کمک محصولات این حوزه میزان استفاده از کودها و آفت‌کش‌ها کاهش یابد. با این کار سلامت خاک نیز حفظ شده و می‌توان کیفیت محصولات کشاورزی را ارتقا داد.

لاسینی می‌افزاید: «آفت‌کش‌های مبتنی بر فناوری از ترکیباتی نظیر سیب‌زمینی، سویا، نارگیل، غلات و سبزیجات به‌دست می‌آیند که کاملاً زیست‌سازگار هستند. این محصولات تنها آفت‌ها را از بین می‌برند و به حشرات مفید آسیب نمی‌رسانند. با استفاده از محصولات حاوی سبزی و غلات می‌توان مصرف کودها را ۴۰ درصد کاهش داد.» براساس اظهارات وزیر کشاورزی، این محصول توسط انجمن تحقیقات کشاورزی هند و انجمن تحقیقات صنعتی و عملی این کشور بررسی شده‌است.

در نانوکودها از مولکول نیتروژن نانومقیاس که روی پلیمر پوشش داده شده استفاده می‌شود. این پوشش نانومقیاس حاوی زیست‌حسگری است که شرایط خاک را بررسی کرده و تنها زمانی که خاک نیاز به کود دارد، رهاسازی اتفاق می‌افتد.