نمایشگر OLED مبتنی بر گرافن در ترکیه ساخته شد

یک شرکت ترکیه‌ای که وابسته به بخش دفاعی این کشور است، نمایشگر OLED مبتنی بر گرافن ساخته است که کاربردهای نظامی و دفاعی دارد. از این نمایشگر در دوربین‌های دید در شب می‌توان استفاده نمود.

آسلسان (ASELSAN) یک شرکت‌ ترکیه‌ای در بخش دفاعی است. این شرکت اخیرا نمونه اولیه‌ای از نمایشگر OLED ساخته که در آن از گرافن استفاده شده‌است. این نمونه پروتوتایپ از تعداد پیکسل بسیار بالایی برخوردار است.

این نمایشگر با همکاری مرکز تحقیقات و کاربرد فناوری‌نانو در دانشگاه سابانچی ساخته شده‌‌است. برای این کار پروژه‌ای به نام Elmas توسط صنایع دفاعی ترکیب تعریف شده‌‌است که شرکت آسلسان برای پیاده‌سازی این پروژه ماموریت پیدا کرده است.

هدف از این پروژه، تولید نمایشگر کوچک تک‌تام است که بتواند بدون نور زمینه کار کند. نتیجه این پروژه، نمایشگر OLED بود که با استفاده از گرافن ساخته شده‌است. این نمایشگر در کنفرانس یورودیسپلی در برلین نمایش داده شد.

نشریه Society for Information Display از محققان این پروژه درخواست کرد تا نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای در این نشریه به چاپ برسانند.

طراحی ساختار پیکسل رنگی و ماتریکس این OLED به‌گونه‌ای است که می‌توان ابعاد نمایشگر را کاهش داد و از آن در مقاصد نظامی استفاده نمود.

این محصول را می‌توان در دوربین‌های دید در شب و مصارف نیروی هوایی استفاده کرد. نمایشگر مبتنی بر گرافن کاملا سبک، انعطاف‌پذیر و شفاف است و به سادگی می‌توان آن را حمل و نقل کرد. بنابراین انتظار می‌رود که این فناوری بتواند جایگزین نمایشگرهای تجاری و نظامی موجود در بازار شود.

گرافن ماده‌ای با خواص منحصر به فرد است که کاربرد وسیعی در بخش نمایشگرهای انعطاف‌پذیر دارد به‌طوری که از آن می‌توان در فناوری ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن استفاده نمود.

گرافن یک لایه اتمی از جنس کربن است که به دلیل هدایت الکتریکی بالا، انعطاف‌پذیری و استحکام بالا می‌تواند کاربردهای وسیعی داشته باشد.

این ماده در سال ۲۰۰۴ کشف شد و جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۰ به کاشفان این ماده داده شد. شرکت آسلسان در سال ۱۹۷۵ در شهر آنکارا تاسیس شد که هدف از فعالیت آن، تولید سامانه‌های الکترونیکی دفاعی و نظامی است.