ساخت توالی‌سنج برای تشخیص باکتری ‌مقاوم در برابر دارو

شرکت آرک‌بیو (Arc Bio) درصدد عرضه دستگاه توالی‌سنج DNA برای تشخیص استرین مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها است. این سامانه در مدت زمان چند دقیقه امکان تشخیص باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را فراهم می‌کند.

یکی از استارت‌آپ‌های حوزه نانوزیست‌فناوری اقدام به ارائه سیستم توالی‌سنجی کرده است که با استفاده از آن می‌توان DNA باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را شناسایی کرد.

شرکت آرک‌بیو (Arc Bio) اولین محصول خود موسوم به Galileo AMR را تولید کرده است. این محصول می‌تواند مقاومت دارویی را در باکتری‌ها شناسایی کرده و توالی‌سنجی DNA برخی باکتری‌ها را در مدت زمان بسیار کوتاه، در حد ۵ دقیقه، انجام داده و داده‌های آن را تفسیر کند. با وجود این سامانه، دانشمندان می‌توانند درک بهتری از گسترش مقاومت دارویی در باکتری‌ها پیدا کنند.

تود دیکینسون مدیرعامل این استارت‌آپ‌ با همکاری کارلوس بوستامانت و دیوید آندرو سینکلیر اقدام به راه‌اندازی این شرکت کرده‌اند. بوستامانت یکی از متخصصان حوزه ژنتیک و استاد رشته علوم داده‌های زیست‌پزشکی در دانشگاه استنفورد است. سینکلیر نیز در دانشگاه هاروارد در بخش ژنتیک فعالیت دارد.

دیکینسون می‌گوید: «براساس گزارش‌های CDC، هر ساله بیش از ۲ میلیون نفر به باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک مبتلا شده و ۲۳ هزار نفر از آنها در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. شناسایی استرین‌های مختلف مربوط به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و درک بهتر انتقال این استرین‌ها و توسعه آنها در باکتری‌ها می‌تواند برای بخش سلامت عمومی اهمیت زیادی داشته باشد.»

دیکینسون به‌عنوان مدیر بخش توسعه محصول شرکت ایلومینا فعالیت داشته و بیش از ۱۲ سال سابقه کار در این شرکت دارد. او در شرکت بیو‌نانوژنومیکس نیز سابقه فعالیت دارد.

Galileo AMR که پیش از این با عنوان MARA شناخته می‌شد از روی آرشیو ژن‌های AMR اقدام به توالی‌سنجی می‌کند.

بوستامانت می‌گوید: «هدف ما در آرک‌بیو، ایجاد انقلابی در شناسایی پاتوژن‌ها با استفاده از توالی‌سنجی DNA است. با این کار می‌توان آنالیز هوشمند و در عین حال ساده‌ای را برای تشخیص پاتوژن‌ها به کار برد. تاکید ما روی کمک به تحقیقات در بخش سلامت عمومی جامعه بوده تا محققان بتوانند به سادگی روی انتقال و گسترش باکتری‌ها تحقیق کنند.»

آرک‌بیو قصد دارد نسل جدیدی از محصولات توالی‌سنج را برای آنالیز پاتوژن‌ها و باکتری‌ها به بازار عرضه کند.